Afbouwen Antipsychotica

Beste Q,

Dank voor de mail. Zoals uit mijn website moge blijken ben ik geen voorstander van het chronisch gebruik van geestvernauwende medicatie. In het boek ‘Toxic Psychiatry‘ van Peter Breggin wordt gesproken over hoe je het beste zou kunnen afkicken van antipsychotica. Je zou het boek kunnen bestellen. Helaas kan ik het boek zelf nu niet meer vinden, maar ik meen me te herinneren dat stappen van 10% reductie werden aanbevolen.

Ik ben ook wat gaan rondkijken op internet en vond een site van ervaringsdeskundigen die het hadden over afbouwstapjes van 5% (zie Stoppen met Psychofarmaca). Het lijkt me ideaal als je een psychiater of huisarts hebt die je ook wil steunen in het afbouwen van de medicatie.

Op Zyprexa Withdrawal kun je een forumdiscussie lezen over mensen die gestopt zijn met het gebruiken van zyprexa. Daar kom je allerlei varianten tegen.

Zoals je snapt ben ik geen arts en kan ik geen medische adviezen geven. Je moet zelf bepalen wat verstandig is. Het enige dat ik je kan vertellen is dat er waarschijnlijk allerlei al dan niet lichamelijke of psychologische afkickverschijnselen zullen optreden. Op de pagina van MetZelf worden tips genoemd die je kunnen helpen succesvol af te bouwen.

Als je kijkt vanuit het psychose-anders perspectief dan verwijder je als het ware de geestvernauwende kurk uit je systeem waardoor alles weer kan gaan stromen. Dit zou dan ook zomaar kunnen gaan betekenen dat de oorspronkelijke redenen waardoor je bewustzijn werd ondergesneeuwd opnieuw de kop op zullen steken. Het kan dan echt om alles gaan. Ik ken je persoonlijke geschiedenis niet, maar het kan gaan over gevoelens van schaamte, schuld, eenzaamheid, mislukking en allerlei andere zaken waardoor je in de war kunt raken.

Het is werkelijk een grote uitdaging en als je besluit door te zetten zou ik graag de ontwikkeling willen volgen. Belangrijk lijkt me bovendien dat je je beseft dat ook de angst voor de psychose zelf zó groot kan zijn dat het al bijna een psychose zou kunnen veroorzaken. Als je werkelijk vertrouwen ontwikkelt in het zelfgenezend vermogen van je eigen systeem en bereid bent te luisteren naar de symbolen/gevoelens die op komen zetten dan ben ik er haast van overtuigd dat het mogelijk is om tot de ware oorsprong door te dringen om er vervolgens op een andere manier ermee te leren omgaan.

Wat me ook belangrijk lijkt is dat je je er van bewust van bent dat er ook sprake kan zijn van secundaire ziektewinst: door gezond te worden loop je uiteindelijk het risico allerlei financiële ondersteuning te verliezen, mocht je die al krijgen.

Het kan soms ook verlokkelijk zijn om te gaan denken: “Ja, ik heb waarschijnlijk toch een verschrikkelijke hersenziekte, want als ik stop met de medicatie ga ik weer gek doen”.

Verder lijkt het me wijselijk om mensen om je heen te hebben met wie je kunt praten over de dingen die gebeuren. Zoals ik al zei kun je ook ervaringen via mij of deze site delen. De gedachten die los kunnen komen kunnen ook zinvol zijn voor anderen en kunnen wellicht gebruikt worden om een beter begrip te ontwikkelen over de al dan niet efficiënte manieren waarop het bewustzijn kan proberen grip te krijgen op een verwarrende situatie.

Verder zou ik via deze site een platform willen aanbieden waar mensen hun ervaringen met het afbouwen van antipsychotica kunnen delen om elkaar als ervaringsdeskundigen verder te helpen.

In Augustus 2009 is er nog een vervolg gekomen op dit onderwerp. Zie daarvoor ‘Afkicken van Medicatie

In mei 2010 kwam er een nuttige bijdrage van Jantine. In deze bijdrage goede adviezen die je kunnen helpen bij het afbouwen van psyche-beïnvloedende middelen.

12 Reacties

  1. […] op de werking van de hersenen. Er is al eerder binnen psychose-anders geschreven over het afbouwen van medicatie. Ik wil nogmaals benadrukken dat ik geen medicus ben en dat het verstandig is om af te bouwen (of […]

  2. […] leven geest- en emotieverdovende antipsychotica te nemen. Hij stimuleerde me tot het schrijven van Afbouwen Antipsychotica met later het vervolg Afkicken van […]

  3. […] – Gedachten over de paranoïde PsychoseEens een Gek altijd een GekPsychose: Vriend in VermommingAfbouwen AntipsychoticaAfkicken van MedicatiePsychotische SchoonheidWeiger Schizofrenie LijstMedicatie en […]

  4. Op deze internet pagina staan vijf tips door een ‘holistische psychiater’ t.a.v. hoe om te gaan met het afbouwen van antipsychotische medicatie:

    http://holisticpsychiatrist.com/2010/05/06/five-easy-tips-on-how-to-withdraw-from-antipsychotics-safely/

    Ik geef een korte samenvatting van de tips in het Nederlands (waarschuwing; het is een vrije vertaling, er kunnen fouten in zitten. Als je iets met de tips wilt doen lees dan het Engelse artikel of zoek verdere informatie hierover):

    “Het is mogelijk om te genezen van psychoses en om te stoppen met antipsychotica”, zegt Alice W. Lee-Bloem, holistisch psychiater in Maryland in de VS. “Maar een gezond respect voor het afbouwproces zal je belonen met een veiliger en succesvolle uitkomst. Anders zou het makkelijk zijn om te zeggen dat een onsuccesvolle poging te stoppen het bewijs vormt dat de patiënt een ‘chronische’ en ernstige psychiatrische ziekte heeft.”

    De tips:
    “1. Let op het slaappatroon. Ga pas omlaag met de antipsychotica nadat je zo’n 9 uur, liefst 10 uur per etmaal slaapt. (Dit kan via natuurgeneeskundige weg bereikt worden).
    Als iemand 8 uur of minder per nacht slaapt zal er vaak een probleem met slapeloosheid ontstaan.
    2. Gebruik zo mogelijk vloeibare antipsychotica. Het is makkelijker om heel kleine hoeveelheden antipsychotica te minderen als je het in vloeibare vorm gebruikt. Zijn er geen vloeibare antipsychotica te krijgen, dan kunnen deze soms speciaal vervaardigd worden door speciale apotheken.
    3. Gebruik anti-oxidanten.
    4. Versterk het GABA neurotransmitter-systeem.
    5. En het belangrijkst: het stap-voor-stap proces van het afbouwen. Als je een antipsychotisch middel afbouwt dat veel verschillende neurotransmitter-subtypes beïnvloedt, zoals Zyprexa, dan is het belangrijk om een ‘step-down’ process te gebruiken: je kiest eerst een middel dat minder neurotransmitter-subtypes tegelijk beïnvloedt. Zo zou je b.v. van Zyprexa kunnen overstappen naar Seroquel. Terwijl je de Zyprexa mindert kun je de hoeveelheid Seroquel opbouwen. Als je alleen nog maar Seroquel slikt, kun je overstappen naar vloeibare Haldol. Ook weer door langzaam de Seroquel te minderen en de Haldol op te bouwen. Daarna kun je dan de Haldol gaan minderen, druppel voor druppel.
    Intussen zou de persoon steeds supplementen moeten gebruiken om het herstelproces te ondersteunen. Het is veel makkelijker om de Haldol af te bouwen, als laatste stap, dan om in één keer met succes te stoppen met de Zyprexa.

  5. WIE BEN IK -aan de medicijnen
    Vijf jaar geleden kwam ik in de psychiatrie terecht, zoals ze dat noemen. Ik was opgenomen, en kreeg voor het eerst medicijnen die invloed hadden op mijn gedrag en gevoelsleven. Ik bleek teveel te krijgen want ik werd er hartstikke suicidaal van.
    Ik bouwde af en ‘ervaarde mijn werkelijke zelf’ weer. Dat was: introvert, veel behoefte hebben aan rust en ruimte in de agenda en (soms) snel geirriteerd.
    Twee jaar later kreeg ik, onder dwang, weer een hoge dosering medicatie. Ik werd er wederom suicidaal van, maar tevens zeer extravert en ik had een propvolle agenda. Ik moest naar buiten ik moest onder de mensen zijn, ik wilde niet alleen thuis zitten daar kon ik totaal niet van genieten.
    Ik bouwde af, en het sloeg (weer) om: ik kon ontzettend genieten van thuis zitten, alleen of met mijn partner, en wilde niet veel dingen op mijn agenda hebben. Wederom, ervaarde ik mij meer als ‘mijzelf’. Alleen was ik nogal snel geirriteerd en dit leverde ruzie op met enkele mensen (dicht) om mij heen. Ik werd hier zo gestresst van dat ik het niet meer zag zitten. Ik was bang dat het uit de hand zou lopen, dat dingen lelijk zouden worden. Mijn psychiater (dokter) vertelde mij om weer meer medicijnen te slikken, want dan ben ik meer ‘mellow’: rustig en laat ik (mij) meer gebeuren.
    Sinds ik weer meer gebruik heb ik minder ruzies.
    Maar wie ben ik nou? Wie ben ik? De snel geirriteerde, ruziemakende Diana die niks op de agenda wil hebben of de serene rustige Diana en voortdurend buitenhuis is, bij verenigingen op werk op de sportschool etcetera? Wie ben ik nou? Degene met weinig of degene met veel medicijnen?
    Aan de ene kant lijken mensen het zeer beangstigend te vinden, medicijnen die invloed hebben op je gedrag en zelfs gedachten en
    gevoelens. Ik onderga dit nu al vijf jaar en het voelt steeds meer alsof ik een jasje van een persoonlijkheid aantrek door de dosis te verlagen of verhogen. Ik kan van persoonlijkheid wisselen. Ik kan kiezen om sneller geirriteerd te raken maar meer ‘mijzelf’ te ervaren (maar misschien wel met veel ruzies) of meer ‘oppervlakkig’ en rustig te zijn, en een drukke agenda te hebben cq extravert te zijn. Misschien leer ik er nog wel mee spelen. Dat ik in de ene situatie die dosis slik en in een andere situatie een andere dosis. Misschien is het maar beter om onder de huidige omstandigheden veel van huis te zijn, en mij nergens aan te irriteren. Dan krijg ik tenminste geen ruzie met mijn schoonmoeder, en behoud ik toch mijn eigen identiteit.

    • Wie je ten diepste bent, wordt niet veranderd door medicatie. Denk ik. Je ‘kern’ of ‘ziel’ of hoe je het wilt noemen, blijft onveranderd door omstandigheden van buitenaf.
      Misschien helpt het ook bij het omgaan met de irritaties als je je daar (meer) op kunt focussen… Meditatie en mindfullness en dergelijke kan daarbij helpen. Yoga ook.

      Ik kan me heel goed voorstellen dat je antipsychotica neemt om te voorkomen dat je opgenomen zou moeten worden (en dan nog veel meer antispsychotica zou krijgen, waarschijnlijk). Maar ik denk ook dat er veel andere wegen zouden moeten zijn om met deze situatie om te gaan. Je zou ook kunnen besluiten om veel het huis uit te gaan zonder daar een pil voor te sliken. Antipsychotica zijn (volgens Peter Breggin o.a.) de gevaarlijkse psychiatrische medicijnen die er zijn. Onderzoek heeft aangetoond bij apen dat het hun brein deed krimpen, en het kan zijn dat zulke effecten blijvend zijn… Dus ik hoop van harte dat je snel andere en betere oplossingen vindt!

  6. Drs Hal & Sidra Stone zijn er volgens hun zeggen achter gekomen dat de mens meerdere persoonlijkheden heeft. http://www.bodymindinformation.com/
    Ik geloof dat ook wel.
    Ik heb wel eens tegen een moeilijk telefoontje opgezien en ineens een uur later belde ik dan,alsof het een ander deel van mij was.

    Misschien haalt de medicijnen een soort van angst weg en durf je daardoor weer meer jouw expressieve kant te laten zien,naar buiten te gaan en onder de mensen te komen.

    Ik ben ook graag thuis in mijn eigen ruimte en mijn gezinnetje. Ik heb het idee dat ik dan minder moet.
    Op mijn werk praat ik met klanten en komt mijn werk-persoonlijkheid naar boven maar eerlijk gezegd hou ik niet zo van mensen.
    Ik vermoed doordat ik als kind veel heb moeten presteren,erg op mijn tenen moest lopen en min of meer steeds verwacht dat ik iets niet goed doe.

    In mijn “veilige’ omgeving thuis wil ik ook met rust gelaten worden,geen bezoek of zo anders val ik ook uit mijn rol en word ik snibbig.

    Eigenlijk Diana is het een beetje onmogelijk om met je schoonouders en 1 huis te moten wonen,jij kan jouw gang niet gaan omdat het niet op jouw manier mag.
    Dat is ook een vreselijke stress situatie en eigenlijk is het te gek dat onze maatschappij zo geworden is dat je medicijnen moet gebruiken om je hoofd boven water te kunnen houden.

  7. Ik denk dat je bent wie je bent.Ik geloof niet in bovenstaande, wel in stemmingen gerelateerd aan oorzaken. En dat moet je ook niet te zwaar zien. De ene dag is nou eenmaal de andere niet.

    Doorgaans ken je jezelf het beste. En als je dan het geluk hebt op te trekken met mensen die van je houden zoals je bent wordt het leven al weer een stuk draaglijker

  8. hi,
    ik wil binnenkort m’n laatste medicatie gaan afbouwen.
    Seroquel, 25 mg, ik denk dat ik er al 4 jaar op slaap, verder doet het niet zo veel; ik ben al 5 jaar niet manisch geweest maar dat ‘doe ik zelf’ denk ik.
    Nu wil ik niet over op zyprexa of andere middelen, zoals hier boven beschreven, want dan krijg je met andere stofjes en bijwerkingen te maken.
    Ik zie 2 opties; in 1 keer stoppen en melatonine op recept vragen, of de apotheek vragen er pillen van 18,75, 13,5 enz mg van te maken.
    Ze willen echter niet voor me uitzoeken of dat kan, niet voordat de psych hen er opdracht toe geeft. Weet iemand of het kan, en hoe? Want ik wil me graag voorbereiden vóór ik er met de psych over spreek.
    Zelf snijden is geen optie, de coating is essentieel.

    groetjes,
    Caroline

    • Beste Caroline, op https://psychoseanders.wordpress.com/2009/07/07/afbouwen-antipsychotica/#comment-876 noemt Christina afbouwtips van de holistische psychiater, Alice Lee-Bloem.

      Daar stelt deze psychiater dat Zyprexa meer neurotransmittersystemen zou beïnvloeden dan Seroquel. Zij adviseert dan ook van Zyprexa eerst over te stappen op Seroquel dat dan schijnbaar minder neurotransmittersysteem beïnvloedt.

      Aangezien je al Seroquel gebruikt zou je volgens deze arts kunnen overstappen op vloeibare haldol als volgende stap. Ik heb geen idee of dat zomaar mogelijk is, en of dat ook echt nodig is.

      Als je al vier jaar lang alleen Seroquel als slaapmiddel gebruikt, zou je er toch gewoon met je psychiater over moeten kunnen praten, over je afbouwplannen?

      • Hi Psychoseanders,
        dank voor je reaktie. ja, ik ga er zeker over praten met m’n psych, alleen heb ik pas in mei een afspraak en ben ik benieuwd of het uberhaupt mogelijk is om seroquel door de apotheek te laten verkleinen. Misschien had iemand er ervaring mee, hoopt ik.
        groetjes,
        Caroline

Plaats een reactie