Psychose en Hoop door Tim Daalder

INTRODUCTIE DOOR TIM DAALDER

Psychosen boezemen vaak angst in, omdat je erdoor in een bewustzijnstoestand komt die je niet kent. Het lijkt erop of je je verstand kwijt raakt. En je bent bang dat het weer terugkomt. Maar zou het toch niet zijn nut hebben, is er wellicht een bepaalde hoop te bieden?

Door mijn bipolaire stoornis heb ik meerdere malen psychosen gehad. Over het wezen daarvan heb ik uitgebreid kunnen nadenken, omdat een bipolair zoals ik het merendeel van de tijd geen psychosen heeft.

Een deel van mijn ervaringen en denkbeelden heb ik in het stuk “Psychosis and hope” (1) opgeschreven. Het geeft mijn visie op de samenhang van psychosen met persoonlijke ontwikkeling, lijden, medicatie, hulpbronnen, filosofie, religie en zelfmoord.

VOETNOOT
(1) Er zijn twee manieren om de tekst van Tim Daalder te lezen: je kunt het via een pdf-bestand lezen, of via html op de tweede Psychose Anders site. Het is niet rechtstreeks op de hoofdsite geplaatst omdat het in het Engels is geschreven en Psychose Anders wil toch alleen Nederlandse teksten plaatsen. Je kunt wel via dit huidige artikel reageren of via de tweede site. Als je hier reageert word je reactie door meerdere mensen gelezen. Laten we hopen dat de ervaringen en gedachten van Tim andere mensen kunnen inspireren.

Plaats een reactie