De Mythe van de Chemische Onbalans in de Hersenen

Éen van de doelen van het Psychose Anders project is het verschaffen van informatie die mensen meer vertrouwen kan bieden in het activeren van hun eigen zelfherstellend vermogen.  In de onderstaande bijdrage van Sharon kunnen we meer achtergronden lezen met betrekking tot het binnen de psychiatrie populaire idee dat er sprake zou zijn van een biochemische onbalans in de hersenen bij mensen met schizofrenie, een bipolaire stoornis, depressie etc.

Het zou zo maar eens kunnen zijn dat deze hele theorie vooral niet veel meer is dan een theorie, en dan bovendien een vrij speculatieve ook. Veel wijsheid met het volgende deel uit het boek ‘Your Drug May be your Problem’ van Peter Breggin en David Cohen. Vergeet ook niet de noot van de vertaler onderaan het artikel!

KUNNEN WE TESTEN OP BIOCHEMISCHE ONBALANS?

Vanwege ethische en legale beperkingen, kunnen onderzoekers geen studies uitvoeren waarvan zeker is dat ze hersenbeschadiging veroorzaken bij menselijke proefpersonen. Het is hen bijvoorbeeld niet toegestaan elektronen te implanteren of om minutieuze hoeveelheden drugs in het hersenweefsel van levende patiënten te injecteren om de effecten van experimentele drugs te testen.

Omdat er geen andere manier is om het te doen, wordt het basis biochemisch onderzoek met betrekking tot drugeffecten eerder uitgevoerd op dieren dan op mensen. De meeste informatie over het biochemische effect van een psychiatrische drug wordt afgeleid uit het uitvoeren van testen op levende dierenhersenen of, vaker, door het doden van de dieren om hun hersenweefsel te kunnen onderzoeken na blootstelling aan drugs.

Bovendien mankeert er bijna nooit iets aan de dieren; de medicijneffecten worden bestudeerd in gezonde zoogdieren hersenen.

Kortom, wanneer onderzoekers uitleggen hoe een psychiatrisch medicijn zoals Prozac of lithium de biochemie van het menselijk brein beïnvloedt, baseren zij dit bijna volledig op dierenonderzoek dat uitgevoerd is op normale zoogdieren hersenen in plaats van op studies bij mensen met veronderstelde biochemische onbalansen in hun hersenen!

Het concept van biochemische onbalans in mensen die gediagnosticeerd zijn met depressie, angst of andere ‘stoornissen’ blijft enorm speculatief en zelfs verdacht.

Hoewel we uitvoerige redenen hebben te twijfelen aan de betrouwbaarheid van dit concept, is er op dit moment geen manier de betrouwbaarheid hiervan te bewijzen. In het bijzonder ontbreekt het ons aan technische capaciteit om biochemische concentraties te meten in de synapsen tussen zenuwcellen. Hoewel medicatieadvocaten vaak spreken met ogenschijnlijk vertrouwen over hoe psychiatrische drugs biochemische onbalans in het brein herstelt, zijn ze vooral bezig met pure speculatie of ze gebruiken een manier van spreken waarvan ze weten dat het zal resoneren bij hun publiek.

Er is weinig bewijs voor het bestaan van één van zulke onbalansen en absoluut geen manier om te demonstreren hoe de drugs hierop invloed hebben als ze wel zouden bestaan.

ZE VEROORZAKEN EERDER BIOCHEMISCHE ONBALANSEN DAN DAT ZE ZE GENEZEN

Zoals bevestigd in dierenonderzoek, hebben alle psychiatrische medicijnen een direct effect op de normale chemie van de hersenen door deze te verstoren. Van Ritalin bijvoorbeeld, is bekend dat het overactiviteit produceert in drie van de neurotransmittersystemen van het brein: dopamine, norepinephrine en serotonine.

Maar, het feit dat een drug de hersencelactiviteit verhoogt, impliceert in geen geval dat het de gedragsactiviteit verhoogt.

In het geval van stimulanten zoals Ritalin of amfetamine, zijn de effecten op mensen zeer gecompliceerd, variabel zelfs in dezelfde gebruiker op verschillende tijden en soms inconsistent. Vaak temperen of verdoven ze degenen die ze innemen, wat hen meer gedwee en beheersbaar maakt. Dit is precies waarom ze worden gebruikt bij het behandelen van gedragsproblemen bij kinderen.

Maar op andere momenten, produceren stimulanten tegenovergestelde effecten die sommige kinderen en volwassenen hyperactief en impulsief maakt.

Prozac, Zoloft, Paxil (=Seroxat)  en Luvox (=Fevarin) produceren hyperactiviteit in het serotonine systeem; maar aangezien serotoninezenuwen zich uitstrekken door het gehele brein, zijn de effecten wijdverspreid en hebben uiteindelijk betrekking op andere neurotransmittersystemen zoals dopamine.

De lichtere tranquillizers zoals Xanax, Valium, Klonopin en Ativan produceren hyperactiviteit in weer een ander neurotransmittersysteem, GABA; maar GABA activatie genereert / produceert een onderdrukkend effect op het algeheel functioneren van de hersenen.

Het is belangrijk om dit in gedachten te houden: het brein wordt altijd beschadigd door psychiatrische medicijnen. Als een drug sterk genoeg is om een verondersteld positief effect te hebben, dan verstoort het de normale breinfunctie.

Hoewel deze conclusie controversieel mag lijken, wordt dit ondersteund door gezond verstand en een enorme hoeveelheid wetenschappelijk onderzoek dat tot in detail de biochemische onbalans in het brein beschrijft dat gecreëerd wordt door het gebruik van psychiatrische medicatie.

Deze door drugs geïnduceerde biochemische onbalansen veroorzaken gewoonlijk psychiatrische stoornissen in de routinematige psychiatrische praktijk. Een stuitend voorbeeld van hoe ver onderzoekers kunnen gaan om schade veroorzaakt door psychotropische drugs te ontkennen, wordt geïllustreerd door een rapport waarin onderzoekers gliosis aantroffen – littekenweefsel rondom neuronen dat een kenmerk is van celdood en degeneratie – in gezonde resusaapjes nadat ze antipsychotica kregen toegediend.

De onderzoekers stelden desalniettemin dat gliosis ‘voordelig zou kunnen zijn voor de cordiale functie ondanks de negatieve connotatie van de term ‘gliosis’ door de lang gevestigde associatie met neurondegeneratieve processen’!
(pp.51-53)

Er is al eerder een stuk vertaald uit dit boek. Dat deel kun je vinden in het artikel ‘Je Medicijnen kunnen je probleem zijn: beslis zelf‘. Het boek heeft een volledig herziene druk gehad in 2007 en is bestelbaar bij de betere boekhandel (of gewoon op internet).

Noot van de vertaler;

Bijna acht jaar geleden werd ik voorzien van een psychiatrisch stigma waarvan ik tot dat moment nog nooit gehoord had.  Vanwege het feit dat ik een gedwongen opname, gedwongen medicatie en eenzame opsluiting in een isoleercel had moeten ‘ondergaan’ voelde ik mij alsof mijn menswaardigheid van me af genomen was. Ik was het rijk der geesteszieken binnengetreden.

Geduldig werd mij uitgelegd dat ik een aangeboren, chemische onbalans in mijn hersenen had. Ondanks dat ik op dat moment volledig gedrogeerd was door de onder dwang geïnjecteerde anti-psychotica, voelde ik mij afglijden tot een soort inferieur wezen.

Ik was van een getalenteerde, intelligente en maatschappelijk succesvolle vrouw plotseling afgegleden tot iemand bij wie ‘een steekje los’ zat. Vervolgens werd mij verteld dat er gelukkig een middel tegen bestond; als ik dit medicijn de rest van mijn leven zou slikken, zou de onbalans in mijn hersenen weer in balans komen.

Het middel had wat minimale bijwerkingen zei men maar als ik iedere 3 maanden mijn bloedspiegel liet controleren, was er niets aan de hand. Ik zou in mijn dagelijks leven absoluut geen enkel effect ondervinden van het medicijn behalve dat ik misschien wat vaker dorst zou hebben en misschien wat in gewicht zou aankomen. Ook had dit medicijn geen enkel schadelijk effect op de lange termijn.

Zoals iedereen het met de paplepel krijgt ingegoten, geloofde ik de ‘dokter’ op zijn woord.

Tot…. Een jaar geleden.

Een jaar geleden ben ik begonnen met een fanatiek onderzoek naar mijn eigen Waarheid. Na wat speurwerk in diverse boeken en op internet, kwam ik erachter dat ik altijd wel erg gemakkelijk alles ter kennisgeving aangenomen had wat bijvoorbeeld in de reguliere media wordt voorgeschoteld.

Uiteindelijk kwam ik als vanzelf uit bij de vraag; ‘En hoe zit het dan met mijn veronderstelde geestesziekte?’

Google-zoekopdrachten maakten mij echter neerslachtig en verdrietig. Zonder uitzondering resulteerden deze zoekopdrachten in ongeveer deze bewoordingen; ‘deze ziekte is niet te genezen maar de symptomen kunnen beheersbaar gemaakt worden door het gebruik van (vaak levenslange) medicatie. Het is belangrijk dat de patiënt inzicht krijgt in de symptomen door bijvoorbeeld psycho-educatie en ook dient de levenswijze aangepast te worden’

Pas veel later realiseerde ik me dat de meeste websites die ik destijds bezocht, gesponsord worden door de grote farmaceutische bedrijven (zie bijv. Helemaal te gek te gek!)

Momenteel gebruik ik nog steeds psychiatrische medicijnen maar heb ik deze (zeer geleidelijk) succesvol tot de helft afgebouwd.

Aanvulling 7 april 2011: Depression is NOT a chemical Inbalance in your brain.

7 Reacties

  1. Beste vertaler,

    Ik vind het goed van je dat je jezelf afvraagt wat voor een soort ziekte je hebt. En wat nog belangrijker is dat je het reguliere cicuit niet gelooft dat ervan uitgaat dat je je leven lang medicijnen moet slikken.
    Ik durf te zeggen dat de algeen veronderstelde diagnose:” je hebt een geestesziekte” een fabeltje is.
    Het is meestal een probleeem in je aura dat een ziektebeeld veroorzaakt en niet een onbalans in je hersenen die dat doet.
    Mijn advies is: Laat een natuurgeneeskundige die ervaring heeft met mensen met een zogenaamde geestesziekte naar je aura kijken. Meestal zitten er dingen in die er niet in thuis horen. Laat die dan vakkundig verwijderen en je probleem zal opgelost zijn.
    De oorzaak is dan aangepakt. Ik spreek uit ervaring.
    Meer over mijn ervaringsverhaal is te lezen in het artikel van 3 december op deze site.

    Groeten,

    Q

    • Beste Q,

      Laat ik vooropstellen dat ik me absoluut niet afvraag wat voor ziekte ik heb. Ik heb geen ziekte. Ik heb enkele malen een extreem andere staat van bewustzijn ervaren. De zgn. ‘professionals’ noemen dit manische psychoses.
      De diagnose ‘je hebt een geestesziekte’ zegt mij ook niets; wat dat betreft ben ik het helemaal met je eens.

      Wat betreft problemen in het aura… Tja. Kort geleden ben ik bij een regressie-therapeut geweest en hij vertelde mij dat hij er voor 90% van overtuigd was dat ik last had van ‘auralifters’. Is dat wat je bedoelt met problemen in het aura? Ik ben niet erg vergevorderd in het alternatieve circuit maar ik sta er absoluut voor open. De reguliere psychiatrie heeft mij tot nu toe alleen maar extra onnodige schade berokkend in mijn beleving dus andere wegen zijn zeer welkom!
      Jouw tip m.b.t. natuurgeneeswijze ga ik zeker verder onderzoeken.
      Bedankt.
      Groet,
      Sharon

      • Beste Sharon,

        Met problemen met je aura bedoel ik inderdaad auralifters.Wat zijn meelifters? Auralifters zijn entiteiten die nog niet naar het hiernamaals zijn gegaan en dus op de aarde zijn blijven hangen. Deze entiteiten moeten zich op de een of andere manier van energie voorzien. En dat doen er enkele dus nu bij jou. Ze zitten in je aura en kunnen je gemoedstoestand beïnvloeden.
        Bij mij is het zelfs zover gekomen dat ik door hen in een psychose ben geraakt.
        Je doet er goed aan ze door een natuurgeneeskundige die er ervaring mee heeft te laten verwijderen. Ik ken ook enkele personen die entiteiten door middel van Reiki kunnen verwijderen.

        Groeten

        Q

  2. Hallo lezers,

    Het hele emotionele stukje wat hierachter zit is heel erg herkenbaar. In de grote boze buitenwereld hebben we allemaal ons eigen stukje angst en houvast nodig. Ik vond dat met regelmaat ook terug in de medicijnen. Ik ben ze vooral gaan slikken in moeilijke periodes van mijn leven als de emoties te hoog oplopen. Na mijn zwangerschappen en bij het overlijden van een dierbare. Het is zo moeilijk om met de machteloosheid en de verantwoordelijkheid te dealen. Op die momenten zijn medicijnen een prettige bijkomstigheid om de angst te kunnen verzachten. Maar net als bij sporters en doorzetten zullen we door de pijn heen moeten om de vrijheid te bereiken en… zonder pijn geen leven, dus we mogen blij zijn als we pijn voelen, dat maakt dat we leven! Wat mij is opgevallen is dat slapen en rust een heel goed medicijn is dat we allemaal gratis met ons meedragen. Als ik voor bloedcontrole naar het ziekenhuis ging zat de waarde van de medicijnen altijd veel lager dan de bedoeling. Ik heb gemerkt bij mezelf dat als ik een pil slikte dat ik na ongeveer een uur mijn ogen niet meer open kon houden en volledig in slaap viel. Dan sliep ik ongeveer een uur heel diep en daarna moest ik veel plassen. Mijn gevoel vertelde me dat ik die “troep” niet in mijn lichaam wilde en dan werkte ik het er zo snel mogelijk uit. Ik ben dan ook erg blij met mijn lichaam dat het zo goed zijn werk voor mij doet. Afbouwen gaat dan wel gepaard met heftige bijverschijnselen, maar die gaan vanzelf weer over. Gewoon rustig de tijd nemen en aan jezelf geven. Dat is, volgens mij, het beste medicijn.

  3. Wat ik heb gelezen is zo waar als een klontje. Ook ik ben door een burnout aan de antidepressiva gekomen. Een aantal mensen kunnen er makkelijk vanaf komen, echter heel veel mensen komen er zeer moeilijk of zelfs helemaal niet vanaf. Destijds werd het omschreven als een wondermiddel. Tegenwoordig is die mening drastisch bijgesteld. Welliswaar niet op initiatief van de medici maar door de consument die de rotzooi ervaart.

    Het door jou geschreven en vertaalde stuk vind ik zeer waardevol. Ga zo door!

  4. Erwin,

    We kunnen er echt vanaf komen, dat beloof ik je. Ik bouw nu ook af en ga door een hel !!!
    Het goede nieuws is, dat ik een web-site maak over SSRI’s, het afkicjen ervan en vooral wat wij kunne doen om de klachten te verminderen.

    Twee dagen geleden heb ik een aantal hulp-middelen gevonden en met sommige daarvan ben ik vandaag al gestart. Kan toeval zijn, maar ik heb echt een goede dag gehad.

    Ik was een Zombie en kom weer terug in het echte leven. Ik heb weer emotie’s: kan me ergeren aan die stomme TV-reclame.s , kan tranen in mijn ogen krijgen als ik iets ontroerends zie, genieten van de tuin enz. enz. enz.

    Neurologisch ben ik niet 100%. Heb veel last van duizelingen, hoofdpijn, wankelen (onstabiel), diaree en alles wat er bij het afkicken bij komt kijken.

    Het verhaal van de vertaler herken ik helemaal, het verdriet erachter, de boosheid als je ontdekt dat het door het afkicken komt. Ik heb er iets mee gedaan en ben een web-site begonnen.

    http://www.Antidepressiva.Come2me.nl

    Een depressie is GEEN ziekte, het is een gemoeds-toestand.

    De farmacie speelt daar geweldig op in en verdient er miljarden aan. Vele artsen hebben geen notie van de afkick-verschijnselen, maar kijk hier eens naar:

    http://www.huisartsvandaag.nl/content/view/17619/1/

    Wetend wat ik nu weet, zal het mij lukken om van die troep af te komen. Als ik het kan, kun jij het ook !!!!

  5. Allereerst wil ik zeggen dat ik het eens ben met deze beschrijving. Ik wil er alleen aan toevoegen dat het één het ander niet hoeft uit te sluiten. Uiteindelijk zijn alle geestelijke processen ook lichamelijke processen, en zoals je kunt lezen in de artikelen van “Het Betoverende Effect van Psychiatrische Medicijnen” dat er wel degelijk lichamelijke processen kunnen zorgen voor geestelijk (dys)functioneren. Zo hebben denk ik ook alle ervaringen die je hebt, en alle gedachten die je hebt óók invloed op de werking van je hersenen.

    Zeggen dat de dopaminetheorie de plank misslaat is ook niet helemaal terecht, want antipsychotische middelen werken wel degelijk, en die zijn er op gericht de hoeveelheid dopamine in je hersenen te verminderen.

    Maar goed als je dan bedenkt dat alle ervaringen een verandering in je hersenen teweeg kunnen brengen is het des te logischer om verder te kijken dan alleen medicijnen om de geest weer op orde te brengen.

    En verder ben ik het eens met de strekking van deze website dat psychotische symptomen je iets willen vertellen, en vaak dat er iets onbewust is wat uitgewerkt moet worden en dat het dus niet handig is om deze symptomen te onderdrukken omdat de oorzaak er dan juist niet van wordt weggenomen.

Plaats een reactie