Het Nieuwe Diagnosticeren: de Constructieve Diagnose

Nu het aankomende psychiatrische kookboek (door sommige critici zelfs ‘het farmaceutische sprookjesboek’ genoemd)  DSM-V, volop in de belangstelling staat, kan het zinvol zijn om eens wat te reflecteren over alternatieven. Het Amerikaanse diagnostische handboek is verworden tot een ‘Boek der Ziekten en Stoornissen‘. Mensen die bij de GGz aankloppen hebben tegenwoordig een erg grote kans een door de verzekeraars verplichte (ietwat mysterieuze)  ‘hersenziekte diagnose‘  verstrekt te krijgen door de hulpverlener.

Op basis van deze hersenziekte-diagnose wordt vervolgens een behandeling uitgezet, het liefst zo eenvormig en ‘evidence-based’ mogelijk. Een behandeling waarbij (het vaak langdurig gebruik van) hersenbeïnvloedende chemicaliën veelal een onderdeel is.

Psychiatrische Hersenziektes Scheppen via Diagnoses

Psychiatrische Hersenziektes Scheppen via DSM-Diagnoses

Vanuit Psychose Anders kijken we op een geheel andere wijze naar ‘geestelijke problemen‘. Het gebruik van het medische model met haar ziekten en stoornissen wordt niet beschouwd als de meest gunstige metafoor. Sterker nog, het lichaam gebruiken als metafoor voor psychische problematiek zou wel eens een erg ongezonde en verlammende metafoor kunnen zijn (1).

Als je immers van buitenaf een bepaalde ‘hersenziekte’ zoals ‘schizofrenie’, ‘depressie’, ‘manisch depressiviteit’, ‘autisme’, of ‘ADHD’  aangepraat krijgt, is de kans groot dat je nog echt gaat geloven dat je een dergelijke hersenziekte hebt. Dat er dus ergens in de kern van je wezen iets volledig niet deugt, en dat het maar de vraag is of het ooit nog beter kan worden.

Zo kun je door een behandeling in de GGz een ziekte krijgen die dan wel niet zo dodelijk is als bepaalde vormen van kanker, maar die toch wel zo ernstig is dat een vergelijking met chronische ziekten als diabetes en M.S. van toepassing zou kunnen zijn, inclusief de verplichte medicatie om de ‘stoornis’ in bedwang te kunnen houden.

En tja, je kunt denken en doen wat je wilt, maar diabetes gaat er over het algemeen niet van over, en in hoeverre kun je zelf nog iets doen als je eenmaal zo’n gruwelijke stoornis of psychiatrische hersenziekte hebt opgelopen omdat dat nu eenmaal moet voor de GGz-dossiervorming en de declaratie bij de verzekeraar of uitkeringsinstantie?

Een weinig opbeurend traject staat je te wachten zodra je een DSM-IV/V ziekte hebt toegewezen gekregen. Zouden we met zijn allen niet iets kunnen verzinnen dat constructiever werkt?

DE CONSTRUCTIEVE DIAGNOSE

Stel je eens voor dat we dat medische denken met haar ziektes en stoornissen eens even helemaal opzij schuiven. In plaats daarvan gaan we kijken naar een mens die door allerlei omstandigheden tegen problemen is aangelopen die zo groot zijn geworden, of dreigen te worden, dat er wat gekke of rare dingen gebeuren. Of iemand dan heel zwaarmoedig, verslaafd, hyperactief, hallucinerend, verward reageert, is dan niet eens zo heel wezenlijk. Dat zijn immers pogingen om het hoofd te bieden aan deze grote stressbronnen.

we-can-do-it

Hierbij gaat het niet om een gestoorde dopamine- of serotonine-huishouding, maar gaat het om zaken als (liefdes)verdriet, schaamte, gevoelens van falen, rouw, negatief zelfbeeld, extreem positief zelfbeeld, verslaving, vernedering, eenzaamheid, leegte, pijnlijke onverwerkte trauma’s, schuld etc. Kortom, zaken die je als mens allemaal kunt tegenkomen in het leven, én wat heel belangrijk is: zaken waar je in principe ook iets aan kunt veranderen.

Als hulpverlener die zich aangesproken voelt om een constructieve diagnose te geven, wordt het dan zaak om inzicht te krijgen in dit soort menselijke thema’s. Hierbij dient dan vervolgens op een creatieve wijze gekeken te worden naar mogelijke manieren om de onstane stagnatie in het groeiproces van de betrokkenen te wijzigen. Het is niet de taak van de hulpverlener om alles op te lossen voor de cliënt.

Wel is het natuurlijk mooi als een hulpverlener (of een goede vriend, die kan net zo makkelijk de kunst van de constructieve diagnose  toepassen), zaken kan aanreiken waardoor de kans toeneemt dat de cliënt  de confrontatie met zichzelf aandurft. Dat een cliënt durft te overwegen bepaalde aannames te betwijfelen, bepaalde gevoelens toe te laten etc.

Ik ben daarbij geneigd om te denken dat hiervoor geen hoogdravende psychotherapeutische interventies nodig zijn, maar vooral veel kennis van de wereld, en kennis van de manieren waarop mensen met soortgelijke thema’s om zijn gegaan in het verleden. Door dan te verwijzen naar boeken, citaten, films, muziek, schilderijen, plaatsen, methodes, of mensen die raakvlakken hebben met die thema’s kan die persoon zelf proberen zich op een vrij natuurlijke wijze af te stemmen op de thema’s.

Stel je voor dat iemand in het verleden haar hart volledig heeft geopend voor iemand en daar is een krachtige liefdevolle relatie uit voortgekomen, die na enkele jaren later toch door overspel op de klippen is gelopen. Dat kan bij iemand zóveel pijn doen dat er een angst ontstaat om zich ooit nog werkelijk liefdevol te openen voor iemand anders. Zodra iemand dan verliefd lijkt te gaan worden kan iemand de ander gaan beleven als een duivel (soms symbool voor angst), iemand kan heel bang gaan worden, iemand kan heel depressief worden, of een ander duikt een verslaving in om maar te voorkomen weer die pijn te gaan voelen om afgewezen te worden.

zon-en-maan

Iemand die werkt met de contructieve diagnose methode gaat geen tijd verspillen met hersenziekte-diagnoses en mogelijke medicatie, maar die gaat die persoon verwijzen naar verhalen, romans, films, muziek waarin deze thematiek wordt verwerkt. Hij kan ook afhankelijk van de persoon en zijn wereldbeeld doorverwijzen naar bepaalde andere mensen, methodes, therapeuten of vrienden. Alles met de bedoeling de betrokkenen te inspireren, of in staat te stellen nieuwe zienswijzen of gedachten rondom het thema toe te laten. Bij de een raad je bepaalde nummers van Frans Bauer aan, en bij de ander verwijs je naar bepaalde teksten van Fiona Apple of Nick Cave. Voor de ene persoon werkt cognitieve gedragstherapie, terwijl de ander meer heeft aan psychosynthese of een cursus in wonderen.

Wat bovenal van belang is, is dat er werkelijk wordt geïnvesteerd in het wereldbeeld van de persoon, en op basis daarvan wordt verwezen naar ‘wijsheid’ waarin dergelijke thematiek wordt beschreven. Het impliceert dat de cliënt wordt gezien als iemand die te maken heeft met levensproblemen die heel normaal zijn, en al bestaan zolang de mensheid bestaat, en dat het een onderdeel van het leven is om te leren daarmee om te gaan, waarbij je de ‘multimediale’ vruchten kunt plukken van de mensen die eerder voor dat soort levensproblemen hebben gestaan.

Deze constructieve diagnose methode benadrukt dat het leven soms ook echt zwaar kan zijn, maar dat dat er nu soms eenmaal ook bijhoort in sommige fases. En dat we als mens het vermogen hebben om zelf weer de kracht te hervinden om het leven weer op te pakken. Hierbij is het van wezenlijk belang om te weten dat je een gezond mens bent, met een gezond paar hersenen, die hoogstens op een heftige manier kunnen reageren omdat je niet goed weet, of hebt geleerd, hoe je met bepaalde levensproblemen om kunt gaan.

Als je jezelf kunt liefdevol kunt beschouwen als een leerling van het leven, dan wordt het bestaan al meteen een stuk lichter, omdat je dan ook gewoon fouten mag maken, of mag toegeven dat je ook niet altijd weet hoe je met bepaalde dingen het beste kunt omgaan.

NOTEN

(1) https://psychoseanders.wordpress.com/2012/04/24/stoeien-met-metaforen-en-begrippen-4-manieren-om-te-kijken-naar-psychiatrische-symptomen/

5 Reacties

  1. Met de grote lijn van het artikel ben ik het erg eens.
    Het is veel beter om naar psychoses te kijken als onverwerkte trauma’s, wat mij betreft, omdat daar veel aan kan worden gedaan en veel in kan worden geleerd. Kortom er is heel veel verandering mogelijk en dat heb ik ook zelf ervaren; de neiging psychotisch te worden ‘verdween’ toen ik verwerkingsprocessen doormaakte, me ontwikkelde in sociale en spirituele zin, mijn vermogen tot acceptatie en ‘aanwezig zijn’ en mijn intuïtie ontvouwde, enz..

    Of het zo eenvoudig is om iemand die psychoses heeft ervaren te helen door de juiste film (of God forbid, FRANS BAUER) te noemen, dat weet ik niet. Ik betwijfel het. Maar mogelijk bedoelde je het ook niet zo letterlijk. Mijn eigen pad ging o.a. over voelen (in therapie en in andere relaties) dat ik gehoord en geaccepteerd werd. Leren mezelf (weer) te gaan uiten.
    Een cliënt die wat dat betreft flink ‘verstoord’ is (tgv negatieve ervaringen in het verleden) begeleiden, ondersteunen en de benodigde acceptatie, geduld en respect tonen kan een hele opgave zijn voor een therapeut. Dus ik denk daar zelf niet zo heel licht over.

    Ook aan diabetes en kanker is overigens middels ‘denken en doen’ heel veel te veranderen, lees ik in diverse boeken, en heb ik ook van mensen persoonlijk gehoord. Zie evt. b.v. de boeken ‘Eat to live’ van J. Fuhrman en ‘Wheat Belly’ door W. Davis of ‘Antikanker’ door David Servan-Schreiber.

  2. Haha, Christina, ik bedoel inderdaad ook niet zozeer dat je iemand via Frans Bauer uit een psychotische periode kunt halen. Ik geloof echter wel dat het soms kleine zinnen, bepaalde ideeën, of bepaalde emoties kunnen zijn die het zaadje kunnen vormen voor verandering.

  3. Ik vind dit een heel interessant artikel, en er steekt heel wat waarheid
    en wijsheid in; en misschien is het nodig aanvankelijk afzonderlijk van de klassieke
    methoden een beweging op gang te brengen. Maar toch moeten we
    de verworven van de beproefde methoden niet negeren, er zijn toch ook veel mensen geholpen geweest in het verleden op die manier;
    en ook daar zal men niet blind kunnen blijven voor het nieuwe denken
    van deze tijd dat veel meer te maken zal hebben met het natuurlijke,
    Het ideale is natuurlijk dat er een zekere harmonie zou komen tussen
    het ene en het andere, want medicatie zal niet zo gauw verdwijnen
    in sommige gevallen. Ook bepaalde therapeuten beseffen dat er heel
    wat aan ’t veranderen is, en willen ook in die richting evolueren.

  4. Spiritual Emergency is een geweldige termt voor wat ik beleef in mijn leven ..

    Tegelijkertijd stemt het mij dankbaar op kruispunten mensen mee te maken die het Fees meebeleven omdat het een geweldige Expeditie is die je ongelooflijk dichtbij elkaar brengt als “polen” ..

    Geen tegenpolen maar ompolen ..

    Ik noem ze wel Né anders Thalers ..

  5. Het heeft alles met Aandacht = Macht hebben over de medemens te maken.
    Doordat een psychiater en zijn team een diagnose geven aan hun patiënt, daardoor heeft hij Macht over iemand. De GGZ medewerker krijgt daarmee Aandacht wat weer gelijk staan aan Energie.
    Als patiënt wordt je helemaal energieloos en machteloos, waarmee de kans groot is dat je de grip op een normaal en vrij leven verliest.

    Het laten diagnostiseren van een kind heeft altijd met de (té óude) ouders te maken, die hun aandacht en energie niet goed in balans hebben en die dat afreageren op hun kindl!!!! of ze zijn niet gelukkig in hun huwelijk, of er is iets anders dat hen tegenstaat.

    Bij iemand die op latere leeftijd werd gediagnostiseerd is het de partner of werkgever die Aandacht en Macht wil hebben over jou, waardoor hij/ zij met de Macht, Aandacht en Energie van de GGZ over jou kan heersen omdat hij/zij zelf het leven niet aankan en omdat wij als patiënt te aardig en kwetsbaar zijn.

    Deze Macht, Aandacht en Energie, maakte datj mij als patiënt al mijn levensenergie werd ontnomen; door me in de isoleercel te stoppen en van de wereld te spuiten, waarbij ik door niemand serieus werd genomen en er niet geluisterd werd naar mijn levensverhaal, waarin BDE-en (Bijna Dood Ervaringen) de hoofdrol speelden!

    Zo kijk ik er na ruim “5 jaar GGZ-Vrij” zijn tegenaan.

    Daarbij heb ik nu contact met mensen die me wel serieus nemen en die me dus Aandacht en Energie geven waarmee ik verder kan.

Plaats een reactie