Waar kun je terecht voor een Alternatieve Benadering voor Psychoses?

Soms krijg ik wel eens mailtjes van mensen die zich wel kunnen vinden in het gedachtegoed dat via deze psychose-anders wordt verspreid en zich dan meteen ook afvragen waar ze in de praktijk kunnen aankloppen voor psychose-assistentie. Tot op heden staat het idee van het digitaal soteriahuis nog in de kinderschoenen. Pas bij een grote groep van geïnteresseerden die vanuit hun interesse of ervaringen met psychotische symboliek anderen via een digitaal netwerk willen ondersteunen, kun je spreken van een mogelijk effectief middel.

In juni 2009 heb ik een begin gemaakt met het opbouwen van een ‘psychosebegeleidersnetwerk’. Zie voor meer informatie de pagina ‘Ontwikkelen van Psychosebegeleidersnetwerk en Psychose Anders Netwerk. Op deze laatste pagina vind je, naast de mogelijkheid voor contacten met gelijkgezinden, ook lijsten van hulpverleners die een betekenisgevend perspectief hebben op een psychose, vanuit de SEN en de Vereniging van Transpersoonlijke Psychiatrie. In 2012 is er verder een begin gemaakt met een team van voorlichters die geïnteresseerden een andere kijk op psychotische verschijnselen kunnen aanreiken.

Er zijn mogelijkheden om je aan te melden bij een stemmenpoli waarbij het lijkt dat er wel geluisterd wordt naar wat eventuele ‘stemmen’ te vertellen en wat mogelijkerwijs de betekenis ervan zou kunnen zijn. Zie hiervoor het artikel met de titel ‘TMS bij schizofrenie‘. Vanwege de integratie in de reguliere gezondheidszorg houd ik toch mijn aarzelingen omdat de kans in mijn ogen toch groot blijft dat zij ook geloven in het idee dat schizofrenie een chronische hersenziekte is. Graag zou ik dan ook ervaringen willen horen van mensen die bij een stemmenpoli zijn geweest.

Een tijdje terug kreeg ik een reactie op de site van Hans Kamps, een therapeut uit de omgeving van Nijmegen. Hij schreef:

Hallo,

Ik reageer vanuit de positie van alternatieve / complementaire hulpverlener. Ik heb mij verdiept in behandeling van psychose en psychiatrische stoornissen. En ben het stellig eens dat de diagnose schizofrenie niet ongeneeslijk is. Althans niet in alle gevallen. Er zijn zeker situaties waarbij je nauwelijks nog herstel kunt bewerkstelligen. Maar in heel veel situaties kun je nog wel herstel bewerkstelligen en zelfs genezen.

Maar belangrijk daarbij is dat je de psychose leert begrijpen. Want pas als je de psychose hebt begrepen zal hij zich niet meer aandienen.

Een psychose is feitelijk niets anders dan de ontkoppeling van de ziel met het lichaam. Oorzaken van een psychose kunnen verschillend zijn. Heel in het kort noem ik een aantal oorzaken die allemaal uiteraard een uitgebreide uitleg behoeven.

Oorzaken zijn bv.:  een ongeluk in de kinderjaren waarbij de hersenen een flinke klap hebben gekregen; een programmatie vanuit de opvoeding die niet past bij de ziel; te weinig aandacht; overmatig middelengebruik;  het niet accepteren van het mannelijke en het vrouwelijke in de mens; onvoldoende veiligheid – erkenning – liefde ontvangen; een te harde wereld waarin een ziel niet tot uiting kan komen; onverwerkte vorige levenservaring; overgenomen gevoelens uit het familiesysteem; dualiteit door een echtscheiding van de ouders; onverwerkt trauma; plotselinge gebeurtenis; disbalans in de energetische systemen; onvoldoende flexibiliteit; dagindeling die niet past in het bioritme van de persoon; niet kunnen ontspannen; slaapproblemen; blokkade in het gevoel; maatschappelijke positie die niet past bij de ziel; een verkeerde ademhaling.

Alle hierboven genoemde oorzaken leveren disbalans in het energetisch systeem van het lichaam, met name het onbewust zenuwstelsel. En in alle gevallen is er sprake van een lichte tot zware beschadiging van de kleine hersenen. Maar gelukkig is daar nog wel wat aan te doen. Belangrijk in de behandeling is ook de lichamelijke aanraking d.m.v. massages. Want via het lichaam kan een ziel zich weer koppelen aan het lichaam.

Voor meer informatie mag u contact opnemen. Ook verwijs ik graag naar mijn website.

Ik kan nog weinig zeggen over deze benadering, maar iedere benadering die aandacht schenkt aan de inhoud en de achtergrond van een psychose waarbij begrip hoog in het vaandel staat zou kunnen helpen. Ik vind het nog wel wat merkwaardig dat er gesteld wordt over dat bij er bij alle psychoses sprake zou zijn van een zekere beschadiging van de kleine hersenen. Dat vind ik persoonlijk moeilijk te rijmen met veel van de oorzaken die verder bovenin het berichtje worden genoemd waarbij toch ook de nodige psycho-sociale factoren worden genoemd.

Vooralsnog vind ik de televisie-metafoor een bruikbare metafoor voor begrip van de groep psychoses die vallen onder de groep betekenisvolle psychoses.

Mochten er mensen zijn die de benadering van Hans Kamps willen proberen dan hoor ik graag hun ervaringen. Voor alle duidelijkheid, ik had tot vorige week nog nooit van deze therapeut gehoord. Er zijn dan ook geen belangen in het spel. Ook heb ik geen idee wat marva-therapie behelst. Het enige belang dat ik heb is het traceren van plekken waar mensen naar toe zouden kunnen gaan waar serieus aandacht wordt besteed aan de inhoud en achtergrond van een psychose zonder antipsychotische medicatie.

4 Reacties

  1. […] met elkaar kunnen spreken vanuit de ‘psychose-anders’ houding. Op de pagina ‘Waar kun je terecht voor een alternatieve benadering‘ wordt ook gesproken over de lastige aspecten van het vinden van geschikte mensen die op een […]

  2. Ik ben van mening dat heel de ggz eerst eens goed naar zich zelf moet kijken en het belang van een patient voorop moet zetten. Als ik mijn ervaringen hier neer zet dan zullen de meeste die niets met de ggz te maken hebben met open ogen kijken. Men is menig dat intensive hulp bij een eerste psychose een grote hulp kan zijn om een recedive te voorkomen en dat patienten er beter mee om te kunnen gaan. Maar in de praktijk zie je dat er met ca 9 maanden 3maal een nieuwe psychiater komt omdat de andere het te druk hebben of een andere baan nemen Ook casemanagers wisselen sneller dan de bladeren aan de bomen. De hulpverleners werken via een vast protocol maar hoe kan dat nu? elke client is anders. de bevindingen van de directe naasten worden genegeerd: een voorbeeld daarvan de medicatie sloeg niet aan er werd dus besloten om over te gaan naar een andere medicatie tijden het afbouwen van de ene medicatie en het opbouwen van de andere bleek de combinatie an die 2 medicijnen een goed resultaat op te leveren. toen de nieuwe medicatie een tijd gegeven werd namen de klachten weer toe op de vraag of het dan niet mogelijk en verstandig was , werd er als antwoord gegeven Nee dat werkt niet daar zijn geen wetenschappelijke bewijzen voor. En tot heden, en herhaaldelijk herhalen van de vraag naar de combinatie, is de lijdens weg nog steeds groot maar wordt de combinatie van de 2 medicaties niet geprobeerd. Bij een crisissituatie komen de hulpverleners niet eens kijken, eerst moet de politie gebeld worden, voor de oproep naar hulp serieus genomen wordt. zo kan ik nog veel voorbeelden geven stemmenpoli na een wachttijd van ruim een half jaar kan je een intake gesprek komen doen en dan is de hulpverlener door privé omstandigheden weg en moet je weer 3 tot 6 maanden wachten. Zo kan er natuurlijk elk medicijn komen maar als de heren en hulpverleners vasthouden aan het stugge protocol wat ze bedacht hebben kom je ook nergens

  3. Hier nog een andere waardevolle bijdrage m.b.t. het horen van stemmen. Het is een interview (in het Engels) met (de Nederlandse) counseler Erica van den Akker.

    http://www.madnessradio.net/madness-radio-violent-voices-erica-van-den-akker

    Ik heb Erica een paar keer telefonisch gesproken maar destijds lag ze in conclaaf met haar ggz-werkgever vanwege haar alternatieve benadering. Geen idee dus wat ze nu doet maar haar e-mailadres zal ongetwijfeld nog hetzelfde zijn.

    Daarbij is http://www.madnessradio.net absoluut de moeite waard om eens te bekijken voor alle PsychoseAnders-lezers.

Plaats een reactie