Overzicht Bijdragen Jantine (29 mei – 11 juni 2010)

De afgelopen periode heeft Jantine op verschillende plekken op de site gedachten geplaatst die het verdienen niet langer versnipperd aanwezig te zijn. Vandaar dat ze hier gebundeld in een nieuw artikel verschijnen. De oorspronkelijke reactieplaatsen staan als link genoemd.

29 mei 2010: in reactie op In de Wurggreep van het Medische Model

Ook ik ben gestopt met mijn medicatie, dit in overleg met de psychiater.
Tips om te stoppen:
– Zorg dat je goed geinformeerd bent, dus niet alleen de “psycho educatie” accepteren! als waarheid.
– Zorg voor een goede nachtrust, goede voeding en lichaamsbeweging
– Drink voldoende water!
– Breng alleen die mensen op de hoogte dat je gaat stoppen, die jou visie ondersteunen of accepteren. Ik heb mijn familie niet op de hoogte gebracht dat ik gestopt ben, het veroorzaakt alleen maar veel paniek en meningsverschillen.
– wees standvastig in je besluit, bereid het goed voor: ik heb er een half jaar voor uitgetrokken, en had een planning in mijn agenda gemaakt.
– Wat mij ook geholpen heeft om uit de greep van de psychiatrie te komen: ik heb een essay geschreven met mijn eigen verhaal, mijn eigen ervaringen van de verschillende opnames en psychosen die ik heb mee gemaakt. Het is belangrijk dat je je eigen ervaringen en wijsheden tot uitdrukking hebt gebracht, zodat je het ook kunt afsluiten.
– Een weg uit de psychiatrie kan jaren duren: bereid dit in alle stilte voor, werk zolang je nog in de psychiatrie zit met hen mee, maar wees kritisch!

– Vertel andere mensen nooit jou diagnose! Psychiatrisch patient zijn is al erg genoeg, nog meer informatie verstrekken aan leken zorgt alleen maar voor meer tegenwerking om uit de psychiatrie te komen.
– Om over na te denken: wat waren de positieve ervaringen van de verwarring/ psychose? is het werkelijk zo erg dat je voor de rest van je leven krampachtig moet proberen een psychose te voorkomen? Ik heb liever nog een psychose dan dat ik voor de rest van mijn leven medicatie moet slikken.

29 mei 2010, in reactie op Bodemloosheid als Doel, Verwarring Scheppen als Vlucht:

Secundaire ziektewinst… ik moet er even over na denken. Het artikel komt op mij over alsof ik er bewust voor heb gekozen om in de psychiatrie terecht te komen en dat alle (negatieve) gevolgen die dat voor mij heeft gehad, mij zeer goed uitkomen. Het artikel is nogal populistisch van toon, en vraag me ook af of de schrijver ooit een psychose heeft meegemaakt? Ik vind de situatie eerder schrijnend en wil het dan ook niet “winst” noemen.

De afgelopen 4 jaar heb ik drie psychosen doorgemaakt en heb ik inderdaad veel tijd aan mezelf besteed om goed te herstellen, ( o.a. afkicken medicijnen en schrijven) opdat ik hopenlijk weer een bestaan kan opbouwen. En wat betreft het “voordeel” van wonen: veel psychiatrisch patienten verblijven jaren in klinieken in afwachting van een woning, voorang of urgentie wordt namenlijk niet meer gegeven. Eerder ondervinden psychiatrisch patienten discriminatie bij het zoeken van een woning, (ik ken mensen die weggepest zijn uit hun huis.) dus tot zover ben ik het niet eens met de schrijver.

Wel wil ik nadenken over mijn leven in de marge en het langzame herstel daarvan. Ligt dat inderdaad bij mij? Heb ik er baat bij? Wat zijn de voordelen voor mij? Ja, ik kan inderdaad lekker internetten, uitslapen en doen wat ik wil. Tenminste, in de marge. Maar is het werkelijk wat ik wil? Nee! Ik had idealen, wilde werken, een gezin en reizen, (wie wil dat niet?), en heb daar met alle eer en geweten voor gewerkt en gestudeerd. Helaas is het anders gelopen en ik ben veranderd. Niet verbitterd, maar veranderd, en ben bezig een nieuwe weg in te slaan waarin ik misschien wel moet accepteren dat “secundaire ziektewinst” het meest haalbare is op dit moment?

29 mei 2010 in reactie op ‘Psychose of Spiritueel Ontwaken’

In dit artikel wordt m.i. nogal gemakzuchtig met de begrippen schizofrenie en bipolaire stoornis omgegaan. Zo wordt de schizofreen maar weer eens in de lage, duistere, onbewuste en getraumatiseerde hoek gezet, maar gelukkig, ben je bipolair, dan ben je positief, spiritueel en bewust. Alsof de auteur koste wat het kost zich wil onderscheiden van het etiket schizofreen.

Het feit dat een psychose positief, negatief of spiritueel kan zijn, maakt niet alleen iemand mee die bipolair is, maar net zo goed iemand die schizofreen is gediagnosticeerd. Je hebt psychosen, positief, negatief en spiritueel, de ene is ernstiger dan de andere, maar om dat uit te leggen aan de hand van de vooroordelen en stigma rond schizofrenie, dat gaat me te ver. Eerlijker was het onderzoek geweest als de auteur zich had beperkt tot het begrip psychose, zonder de dsm etiketjes verder uit te hollen.

10 juni 2010 in Reactie op Weiger Schizofrenie Lijst

Zelf heb ik na mijn 2e psychose (6 jaar na mijn 1e psychose), op zo’n onproffessionele manier te horen gekregen dat mijn diagnose schizofrenie is, dat ik nog steeds weiger deze leugen aan te nemen. (En daarbij, ik hoor geeneens stemmen, maar dat schijnt niet uit te maken.)

Ik erken daarentegen dat ik een kwetsbaarheid heb, maar zie mezelf eerder als een zeer gevoelig en opmerkzaam persoon, met enigszins opvliegend karakter. Ook ik weet niet helemaal wat er met me gebeurt als ik psychotisch ben, maar denk dat ik meer kennis en waarheid heb over psychosen dan de gemiddelde psychiater of therapeut. Het onzin verhaal over een chemische disbalans in de hersenen, hoe dom denken ze dat we zijn?

Ooit is er een “wetenschapper” geweest, die constateerde dat veel schizofreniepatienten een parkinson-achtige gezichtsuitdrukking had, (bijwerking oude antipsychotica) en hij kwam tot de volgende these: we weten de oorzaak van parkinson, een tekort aan dopamine, DUS: hij draaide dit om, nl. de medicijnen die patienten kregen, verminderden de symtomen van schizofrenie, maar de zogenaamde positieve symptomen ( bijwerkingen dus) leken op die van parkinson: conclusie: een teveel aan dopamine veroorzaakt schizofrenie! Dit is toch te simpel voor woorden? Dat is ongeveer hetzelfde als beweren dat de ziekte kanker altijd kaalheid veroorzaakt, en verzwijgen dat die kaalheid door de chemokuur komt.

Het verhaal over de zgn. positieve en negatieve symptomen, en deze te verkopen als “schizofrenie”, het is gewoon een manier om de enorme bijwerkingen van de medicijnen te verzwijgen. Hoe lang denkt de psychiatrie en de farmaceutische industrie deze leugens vol te houden, en duizenden mensen zo te kunnen bedriegen?

Ik geloof dat juist de “behandeling” die de ggz biedt, nl. (dwang) medicatie, opsluiting en “therapie”, ( hobbyontwikkeling! zoek maar een “leuke hobby” want je komt toch nooit meer aan het werk! wat leidt tot uitsluiting, om nog maar te zwijgen over het verlies van zelfvertrouwen en zelfstandigheid)
cursussen voor zgn. “ziekte inzicht” (brainwashing), mij pas echt ziek heeft gemaakt, en in drie jaar tijd voor nog drie psychosen heeft gezorgd.

Ook vraag ik mij af wat de behandeling met medicijnen aanricht, ik denk juist dat de medicijnen (lees: drugs) de ziekte die wij schizofrenie noemen, veroorzaakt of in ieder geval in stand houdt. Nogmaals, ik erken een gevoeligheid, en inmiddels ook mijn lichtelijk opvliegende karakter, dit laatste is vooral aangewakkerd door de traumatische ervaringen opgedaan binnen de ggz, maar weiger te geloven in de visie dat een psychose net als een lichamelijke ziekte te behandelen is met medicijnen.

Gelukkig is er inmiddels veel geld voor onderzoek uitgetrokken en naar de m.i. juiste mensen gegaan, nl. psychiaters als Jim van Os en Detlef Petry. Laten we hopen dat deze twee onderzoekers iets meer hersenen en lef tonen dan de eerstgenoemde “wetenschapper”, en dat deze onhoudbare theorie eindelijk ontkracht gaat worden. Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen, dat ik met veel tegenzin, wel ” dank zij” mijn etiket, 100% ben afgekeurd en een wajong uitkering ontvang. Wat doe je als je ziek bent en toch vecht tegen het etiket wat je gekregen hebt?

Liever was ik afgekeurd met de toevoeging:
slachtoffer van ggz, farmaceutische leugens, stigmatisering, na een verwarrende nog niet gedefinieerde en begrepen periode van ziekzijn/onacceptabel/ongewoon gedrag volgens de gevestigde orde, ook wel genoemd: schizofrenie.

11 juni 2010 vervolg van reactie Weiger Schizofrenie Lijst

Ik lag nog wakker van wat ik net heb geschreven, nog een opmerking:
Ik geef mezelf nu de tijd om volledig te herstellen van de genoemde aangerichte schade, door niet alleen de psychiatrie, de farmaceutische industrie te bekritiseren, maar ook eerlijk naar mijzelf te kijken. Het is moeilijk om na jaren psychiatrie en aan de zijlijn te hebben gestaan, niet alleen te geloven, maar ook te handelen naar de nieuwe inzichten.

Ik sta ambivalent in het afgekeurd zijn en het leven in de marge, en mijn wens mezelf genezen te verklaren, en weer deel te nemen aan de samenleving door te werken i.p.v. de therapeuten, farmaceuten en uitkerende instanties van werk te voorzien. Hopenlijk wordt de wajong voor mij datgene waar het voor bedoeld was: een vangnet functie en het vinden van een passende baan en niet wat het dreigt te worden, nl. een zelfde smet als de diagnose die je gekregen hebt.

Eén reactie

  1. Wat er verkeerd aan het medische model is,
    en wat er voor alternatieve modellen zijn
    volgens Maths Jesperson tijdens
    wereldcongres WNUSP* in Denemarken.

    Klik om toegang te krijgen tot workshop4.pdf

    *) http://www.wnusp.net
    World Network of Users and Survivors of Psychiatry

Plaats een reactie