Na Psychose klaargestoomd worden voor Uitsluiting

Alle brieven die op deze site worden gepubliceerd worden vanzelfsprekend alleen met toestemming van de schrijver geplaatst. Wil je ook een constructieve bijdrage leveren stuur dan een mail via het mailadres in de rechterbalk. Hieronder volgt een brief van Jantine welke ik ontving in januari 2009:

“Met grote interesse heb ik de site psychose anders gelezen. Sinds mijn eerste opname in 2000 heb ik grote moeite met de visie en houding van de ggz en psychiaters. Alleen lukt het mij nog steeds niet om mijn eigen visie krachtig te formuleren en er constructief iets mee te doen. Graag zou ik met lotgenoten een groep oprichten, en tevens de gezonde, vaak ontkende aspecten van een psychose onderzoeken.

Het feit dat mij het zwijgen werd opgelegd, zegt eigenlijk al genoeg. Mijn wens is om uit deze periode van ziek zijn, ik heb 3 opnames gehad, de kracht te putten om iets nieuws en orgineels neer te zetten. Ik weiger te geloven in de overheersende visie van de ggz dat ik voor de rest van mijn leven medicijnen nodig heb die op een hypothese zijn gebaseerd. Het klopt gewoon niet.

Ook zie ik het feit dat veel psychiatrisch patienten grote moeite hebben zich sociaal maatschappelijk te manifesteren niet zozeer als een symptoom van schizofrenie, eerder als een gevolg van het feit dat de maatschappij ex psychiatrisch patienten veroordeeld en uitsluit.

Verder zou ik wensen dat die behandelmethoden van de psychiatrie naar een hoger plan gebracht worden. Dat wat vaak aan therapieen en begeleiding geboden wordt vind ik vaak denegrerend vanwege het lage niveau en tevens gebrek aan uitdaging, het blijft allemaal te veel hangen in vrije tijdsbesteding en hobby sferen. Ik zou graag zien dat iedere persoon die met een psychose geconfronteerd wordt, zijn eigen autonomie hervind of ontwikkeld.

Dat je niet meteen na een psychose al klaargestoomd wordt op de uitsluiting in de maatschappij: Leer daarentegen een goed vak en zorg ervoor dat je met je originaliteit en visie een zelfstandig, autonoom bestaan kunt opbouwen, zodat je niet in het circuit van vrijwilligerswerk, reintegratietrajecten en dergelijke terecht komt.

Enfin, dit is een beetje mijn visie. Ik hoop de komende 5 jaar een autonoom bestaan opgebouwd te hebben, misschien in de kunst, of wie weet wat voor orgineels ik nog ga opzetten.

Vriendelijke groet, Jantine”

3 Reacties

  1. […] Omdat de realiteit van vandaag nu eenmaal is dat er in de reguliere zorg vooral psychosevrezend en psychose-onderdrukkend wordt gewerkt is het zinvol om te onderzoeken of een alternatief netwerk mogelijk zou kunnen zijn. Er is in het verleden al gesproken over een soort van digitaal Soteria waarbij gelijkgestemden met elkaar kunnen spreken vanuit de ‘psychose-anders’ houding. Op de pagina ‘Waar kun je terecht voor een alternatieve benadering‘ wordt ook gesproken over de lastige aspecten van het vinden van geschikte mensen die op een verantwoorde wijze mensen met psychotische kwetsbaarheid zouden kunnen begeleiden zodat ze niet terecht komen in het marginale leven van een chronische schizofrene ‘patiënt’ (zie Na Psychose Klaargestoomd worden voor Uitsluiting). […]

  2. […] zijlijn van de samenleving blijft staan. Zie hiervoor ook: Schizofrenie in het Westen Chronischer, Na Psychose Klaargestoomd worden voor Uitsluiting, Weiger […]

  3. […] goed te laten beseffen dat zijn leven in de toekomst op zijn best marginaal zal zijn (zie ook Na Psychose Klaargestoomd worden voor Uitsluiting): Na het succesvol bestrijden van de psychose richt de behandeling zich ook in de vorm van […]

Plaats een reactie