Via Psychotische Hel naar Zielstranformatie

Hallo allemaal,

Mijn naam is Zohra en ik ben niet al te lang geleden gediagnosticeerd als ‘Bipolair Type-I’., manisch depressief, rapid cycling…. Ik heb deze ‘aandoening’ nu al ca. 18 à 19 jaar, in het begin ben ik totaal doorgedraaid en kwam ik in een psychose, deze psychose volgde op een depressie en een korte, manische periode. Dit alles was een gevolg van een periode van intensief drugsgebruik (zie ook Schizofrenie, Drugs en Verslavingsproblematiek).

Toen ik ging afkicken was het hek van de dam. Ik spoelde mijn laatste 200 gram speed door het toilet en dacht dat het allemaal wel goed zou komen. Had ik het even mis. Want, nu pas, na ca 19 jaar begint het pas beter met mij te gaan.

De afgelopen jaren waren alsof ik me bevond op een stormachige oceaan van emoties en diepe, diepe, diepe gedachten, hallucinaties en wanen. Allereerst was het detoxen natuurlijk ook debet aan mijn psychose , anderszins had het drugs gebruik bepaalde ‘poorten’ in mijn bewustzijn geopend die beter gesloten hadden kunnen blijven.

Ik kwam in een vaag en schimmig gebied in mijn hersenen terecht waar alleen maar de zompigste en diepste duisternis heersten. Ik kwam als het ware in mijn innerlijke hel. Achteraf bekeken had deze ‘psychose’ op zielsnivo een transformerende betekenis. Het heeft mij doen inzien dat ik in mijn leven totaal verkeerd bezig was en ik moest heel erg hard gaan werken aan mijzelf.

In deze ‘innerlijke hel’ heb ik mijn ware zelf heel erg goed leren kennen, afgerekend met karma en intens veel zielepijn.

Het was een heel erg ernstig proces dat ik op eigen kracht en zónder medicatie heb doorstaan.

In het begin heb ik wel de nodige antidepressiva en antipsychotica geslikt, maar dit maakte mijn toestand alleen maar érger. Van de prozac en seroxat werd ik alleen maar manisch en kreeg ik moordgedachten, het was werkelijk gruwelijk… toen ik hiermee gestopt was kreeg ik Trilafon (je reinste bocht).

Na een dag of vier spoelde ik dit maar door het toilet want het middel was vele malen erger dan de kwaal. Kun je nagaan als je je door medicijnen NOG vreselijker gaat voelen dan door hetgeen waarvoor je deze medicatie slikt? Wat een rommel wordt je soms voorgeschreven zeg brrr.

Ik besloot er diep in te duiken, de diepte van mijn ziel in te gaan en een reis naar de ‘onderwereld’ te maken, zoals in ‘Dante’s inferno’ die de negen cirkels van de hel moest doorstaan om zijn lief te redden uit de klauwen van Satan.

In deze innerlijke ‘onderwereld’ kwam ik op zielsnivo in een diep transformerend proces terecht. Ik zag de dingen die ik zélf had fout gedaan in mijn leven en ik denk dat mijn psychose een soort van karmische les was om te doen inzien waarmee ik bezig was.

Ik heb god en de engelen gebeden, tot het behang ervan af hing. Gebeden om mij te verlossen uit deze vreselijk hel. Van buiten was er niets aan mij te zien. Ik bleef mij verzorgen, me optutten, schone kleding dragen etc. want verwaarlozen deed ik mij nooit, ondanks de diepe innerlijke ellende.

Sommige psychoses hebben spirituele grondslagen. Denk bijv, eens aan ‘bezetenheid’, buiten onze normale dimensie is er ook nog een andere dimensie waarin over leden zielen leven die als ‘auraklevers’ kunnen optreden, die niet kunnen accepteren dat zij als mens overleden zijn en dus energie stelen van nog levende zielen.

Deze zgn ‘entiteiten’ zorgen dus voor die stemmen in je hoofd maar ook hallucinaties, soms krijg je dingen door die van hen afkomstig zijn en dan zie en ervaar je dat als een ‘eigen herinnering’ terwijl het geen eigen herinnering is maar een herinnering uit het leven van die entiteit.

Men wordt gevoelig voor deze entiteiten door bijv. alcohol en drugsgebruik, waardoor de aura open gaat staan en er allerlei energieen in jouw energieveld kunnen binnentreden.

Ook kan het zijn dat door een verstoorde kundalini-energie men euforische periodes kan ervaren, met daarop volgend een psychotische periode. Deze periodes van krankzinnigheid kunnen veroorzaaktworden door een verstoorde kundalini-doorstroming doordat de chakra’s teveel vervuild zijn door negatieve ervaringen. Pas als deze chakra’s gereinigd zijn kan de energie weer stromen en stopt de krankzinnigheid.

Medicatie werkt in sommige gevallen niet, vooral niet wanneer de krankzinnigheid werd veroorzaakt door bovengenoemde spirituele oorzaken, je kunt dan pillen slikken wat je wil, het probleem gaat niet weg.

Denk aan de film ‘The exorcism of Emily Rose’, waarin Emily Rose bezeten werd door de duivel.

Ze kreeg het middel Gambutrol voorgeschreven. Door dit middel kon de entiteit die bezit van haar had genomen vrij en blij ge- en misbruik maken van haar lichaam én geest. Emily had de meest gruwelijke hallucinaties, welke achteraf dus géén hallucinaties bleken te zijn maar gruwelen die de entiteiten die in haar huisden haar lieten zien én voelen!

Zelf heb ik ook een soortgelijke ervaring gehad, en het is niet makkelijk dit verhaal te delen, maar ik vind het enorm belangrijk dat de psychiatrie ook eens kijkt naar de alternatieve benadering van psychoses en geestesziekten.

Spirituele en paranormale zaken worden te simpel weggewoven en dat vindt ik een hele foute zaak.

Zelf heb ik baat gehad bij een paragnoste die me heeft geholpen en magnetiseersessies plus dat ik een periode lang positieve affirmaties moest uitspreken om weer tot mezelf te komen!

Op mijn hyve heb ik dit onderwerp toevallig vandaag aangekaart :)

Met vriendelijke groet,

Zohra

Illustraties afkomstig van Narconon, PopMatters & KickSeat

P.S. Zohra heeft ook voor de geïnteresseerden een forumdraad gestart over de mogelijke Spirituele en Mystieke oorzaken van Psychoses.

13 Reacties

  1. Dat psychoses een paranormale kant kunnen hebben of dat je dat zo beleeft komt enkel en alleen door je waan. Je psyche en geest zijn in de war en zien de zaken vertekend.

    Harald

    • Beste Harald,

      Wat je zegt is natuurlijk mogelijk, maar ik denk dat het ook zeker mogelijk is dat je geest in bepaalde geestestoestanden wel degelijk een ruimer bereik heeft waardoor het in staat is om andere werkelijkheden te ervaren.

      Het feit dat we over het algemeen – en zeker binnen de huidige psychiatrie – niet veel verstand hebben van die geestelijke werkelijkheden wil niet zeggen dat het per definitie niet bestaat, of niets meer is dan het resultaat van een gestoorde geest.

      Een van de doelen van dit Psychose Anders Project is dan ook het proberen te verkennen van deze geestelijke werkelijkheden en ze over te hevelen van de ‘paranormale’ wereld naar de gewone wereld. Ik denk dat het voor steeds meer mensen overigens niet meer zulke rare concepten zijn.

      Door de kennis over deze werelden te vergroten wordt het ook steeds minder raar. Je kunt zelfs tips en handvatten krijgen van anderen om onder de meest vreemde omstandigheden toch je geest te scherpen en juist te handelen. Hierdoor kun je mogelijkerwijs ook sneller de controle terugkrijgen, en daarbij het liefst ook de lessen leren die soms bij het ‘psychosepakket’ horen.

      Het tot waanzinnig verklaren van alles wat botst met het materialistisch perspectief op de wereld is in mijn ogen een van de factoren waardoor mensen chronisch bang kunnen blijven voor geestelijke verschijnselen die ze niet kunnen verklaren.

      De verklaring van de medische wereld is vaak ook erg simplistisch: we kennen het niet, dus is het gek en moet het met medicatie worden bestreden.

  2. Beste Zohra,

    Heftig wat je doet. Over ‘entiteiten’ en zo: het is niet altijd duidelijk wat er van buiten je hoofd komt of van binnen. Ik zou niet meteen gaan denken aan zielen van overledenen.

    Zelf gebruik ik 14 jaar lithium (nu nog 1/3 van de dosis), en dat bevalt me goed. Weinig bijwerkingen, en ik kan mijn werk blijven doen. Met slaapmiddelen – die ik spaarzaam gebruikte – heb ik ook goede ervaringen. Alleen werkten die bij een hypomanie meestal maar kort. Met anafranil (anti depressivum) en orap (anti psychoticum) had ik slechte ervaringen. Zyprexa en Seroquel (beide anti psychotica geloof ik) heb ik kort gebruikt (enkele weken). Van de eerste werd ik op een gegeven moment heel moe, toen ben ik gestopt. De tweede werkte goed als slaapmiddel.

    Sterkte ermee!
    Jos

  3. Dankje voor het plaatsen van dit artikel. Liever had ik het nog wat uitgebreider toegelicht zodat het een vollediger artikel was geworden maar als je het zelf goed vindt zo dan vindt ik het ook prima 🙂

    Groetjes,
    Zohra

    • Het lijkt me ideaal als je een uitgebreider artikel plaatst op je eigen website. Geïnteresseerden kunnen dan verder lezen daar verder lezen op je site en meteen ook in aanraking komen met andere dingen die je daar schrijft.

  4. Beste Harald,

    Ik kan begrijpen dat je zo denkt, maar niet alle ‘wanen’ zijn werkelijk ‘wanen’. Het is wel frappant dat ik met één sessie met de paragnoste van mijn probleem af was en dat ik geen baat had bij jarenlange medicaties en therapieen 😉 Samen met deze paragnoste ging ik in een regressie en bekeken we mijn levensloop en herinnerde ik mij ineens waar het fout ging allemaal.

    De identiteitscrisis die volgde nadat ik bevrijd was van deze entiteiten had te maken met het feit dat deze entiteiten veel van hun persoonlijkheidskenmerken bij mij hadden achtergelaten waarna ik mijn ware Zelf weer moest hervinden.

    Doe niet alles af als ‘waan’. Natuurlijk kunnen wanen ontstaan nadat iemand gedurende lange tijd overspannen is en geen rust krijgt, niet voldoende slaapt of zijn of haar emoties niet goed uit! Maar deze emoties komen wel ergens vandáán.

    Ik heb het behang van de muren gebeden, de engelen en God verzocht om mij alsjeblíeft te bevrijden uit deze vreselijke hel en plots kwam er iemand op mijn pad die mij belangeloos hielp. Ik hoefde er niet eens voor te betalen. Toch frappant dat deze paragnoste er in één sessie van nog geen uur in slaagde mij te bevrijden van de stemmen, het cholerieke en doodse gevoel dat om mij heenhing en de intense kadaverlucht die ik rook, wáár ik ook was 😉

    Lees voor de ‘gein’ eens dit artikel op de site Aura Oasis http://users.telenet.be/aura.oasis/psychose.htm

    @ Jos: Ik ben blij voor jou dat je zo goed functioneert op lithium beste Jos en als jij voelt dat dit goed voor jou is en het je helpt om goed in het leven te kunnen staan, dan kan ik dat alleen maar toejuichen:)

    Dankjulliewel voor deze reacties!

    Zohra

  5. Hoi Joost,

    Dat ga ik misschien ook doen, ik moet eerst de hele toestand goed overdenken zodat ik een duidelijk verhaal kan vertellen!

    Het is ook best confronterend voor mij om dit verhaal te vertellen want iedereen met wie ik het deel verklaart mij voor gek en ziet me het liefst in de isoleercel verdwijnen 😉

    Het kan ook best een eng verhaal zijn om te lezen voor mensen die emotioneel labiel zijn omdat ze het op zichzelf kunnen gaan betrekken, wat dat betreft heb ik best een verantwoordelijkheid want het is niet zomaar even een verhaal.

    Groeten,
    Zohra

  6. Lees net toevallig op nu.nl een artikel over Tristan van der Vlis. Hij claimde ook door ‘geesten te worden aangeraakt’. Lees hier het artikel: http://www.nu.nl/alphen-ad-rijn/2493745/van-vlis-stopte-met-pillen-waanbeelden.html

    De Theoloog Mat-Jan Paul sluit ook occulte oorzaken van de ‘schizofrenie’ van van der Vlis niet uit. Zo zie je maar weer dat er toch iets meer voor opengestaan wordt, voor de occulte kanten van psychoses. Hier ben ik blij om, want dan zal men eindelijk inzien dat pschoses niet altijd en alleen maar met medicate behandeld dienen te worden maar met behulp van een paragnost en andere alternatieve behandelingswijzen….

  7. Ik wil langzaam gaan afbouwen met Lithium want ik ben al geruime tijd stabiel. Het feit dat ik al geruime tijd stabiel ben geeft toch ook aan dat het goed met mij gaat en dat afbouwen te overwegen valt? Overigens ga ik afbouwen onder toeziend oog van mijn huisarts. Graag een reactie die ervaring heeft met afbouwen van Lithium.

    Groet,

    Harald

  8. Hoi Harald,

    We hebben vaker met elkaar gemaild in het verleden en mijn ervaringen ken je inmiddels.
    Als je met anderen in contact zou willen komen die ook hun medicatie hebben afgebouwd, raad ik je aan je aan te melden bij het Psychose Anders Netwerk. (Zie bovenaan de pagina of https://psychoseanders.wordpress.com/psychose-anders-netwerk/)

    Op deze manier kun je – in eerste instantie – mailen met anderen bij jou uit de buurt die hun afbouwproces inmiddels achter de rug hebben.

    Daar is het netwerk namelijk onder andere ook voor bedoeld; om in contact te komen met ‘ervaringsdeskundigen’ die graag anderen verder op weg willen helpen in hun proces.

    Hartelijke groet,
    Sharon

  9. Hallo,

    Ik herken heel erg veel in je verhaal, en ben op zoek gegaan naar links waarvan een verstoorde kundalini wordt gesproken. Helaas heb ik in mijn leven ook te vaak gebruik gemaakt van drugs waardoor ik net als wat jij beschrijft een soort van innerlijke hel achteraf ervaar. Ik voel me vaak psychotisch en heb alle kenmerken van een negatieve kundalini ervaring. Ik ben inmiddels natuurlijk helemaal klaar met drugs maar durf bijvoorbeeld ook geen koffie meer in te nemen. Ik probeer het net als jij te zien als een ‘les’ en een kans om mijn leven in positieve zin te veranderen. Ik zal waarschijnlijk in geen enkel leven ooit meer drugs nemen! Je verhaal heeft me erg goed gedaan en ik denk dat ik ook baat zou hebben bij iemand die ook wat verder kijkt op spiritueel niveau. (ik ben anderhalf jaar in ‘normale’ therapie geweest maar dat heeft dus echt helemaal niets geholpen)

    Ik ben blij voor je dat het goed met je gaat

    groeten Iris

    • Hoi Iris,

      Fijn dat mijn verhaal je goed heeft gedaan. Maar waar ik wel voor wil waarschuwen is dat je niet teveel gaat zweven en het al te veel in de spirituele of occulte hoek moet zoeken omdat je daar , juist als je aanleg hebt voor psychose, erg gevoelig voor bent.

      Het beste wat je kunt doen is jezoveel mogelijk ‘aarden’ door je met alledaagse zaken bezig te houden. Bijv. werk, sociale kontakten, zie het leven niet als een ‘missie’ op een manier dat je enkel en alleen maar leeft naar je ‘missie’.

      Inmiddels ben ik toch overstag gegaan en gebruik nu 25mg Seroquel per dag en mijn stemming is boven verwachting OPTIMAAL. Ik voel me erg goed en heb geen vreemde denkbeelden meer en ben niet meer zo aan het filosoferen over ‘de zin van het leven’ en ‘de diepere bedoeling der dingen’.

      Spiritueel bezigzijn is goed, omdat het je een beter en diepzinniger en bewust mens maakt, maar vergeet vooral niet om veel plezier te maken in het leven.

      Een psychose is in mijn ogen een bewustwordingsproces, waarin je bepaalde dingen moet gaan inzien en op een zeer pijnlijke manier moet ervaren, bijvoorbeeld dat je zelf totaal fout bent bezig geweest en nu moet je gaan transformeren, bijvoorbeeld door je maatschappelij betrokkener te gaan voelen, volwassen te worden en verantwoordelijkheid te nemen voor je eigen leven en de dingen die je in het verleden hebt gedaan, daaruit jouw les te trekken en vanaf dát punt als een beter en getransformeerd mens te gaan leven.

      Ga niet overál de heiligheid van inzien omdat je daarmee enorm de weg kwijt raakt in allerlei vreemdsoortige filosofieën en vaak sekte-achtige religies of spirituele bewegingen… het is interessant als je het ervaart maar blijf er niet in hangen.

      Omdat ik toch wel erg somber bleef en daarmee niet alleen mijzelf maar vooral ook mijn omgeving enorm tot last was, ben ik toch overstag gegaan en ben daar achteraf enorm blij om.

      Veel succes en sterkte in je proces!

      Groetjes,
      Zohra

Plaats een reactie