Intuïtiefulness als Psychosebenadering

In de vele artikelen op deze site wordt vanuit allerlei hoeken gekeken naar het verschijnsel ‘Psychose’. Ook al is medicatie soms nodig als een soort noodrem, over het algemeen wordt er gepleit voor het aansterken van het eigen zelfgenezend vermogen en het achterhalen van de achtergronden die geleid hebben tot de psychotische ervaringen.

Dat alles werkt beter als je ook je gevoel en je geest kunt inzetten, zonder dat ze beide heftig worden onderdrukt door allerlei hersenaantastende producten (zie Het Betoverende Effect van Psychiatrische Medicijnen).

We zijn het echter in onze samenleving niet echt gewend om constructief te werken met je gevoel, je hartsbewustzijn en de innerlijke wereld in het algemeen.

We lijken eerder vooral gericht op de prikkels die van buiten op ons afkomen, en zoeken die dan ook op middels games, films, tv, internet, smartphones, kranten en tijdschriften.

Als er dan vreemde zaken gebeuren in de innerlijke wereld dan worden we al snel geconfronteerd met onze gebrekkige kennis van dit innerlijke domein.

Om dan toch maar iets te kunnen doen kunnen we vooral gebruik maken van onze kennis van het lichaam waardoor we de lichamelijke benadering ook gebruiken voor de innerlijke geesteswereld met het gevolg dat mensen geest- en gevoelsbeperkende medicatie langdurig krijgen voorgeschreven.

Gelukkig zijn er ook bepaalde ontwikkelingen binnen de GGz die blijk geven van meer respect voor en inzicht in de werking van de geesteswereld. We zijn inmiddels zover dat we gewoon over mindfulness kunnen spreken binnen het reguliere circuit zonder uitgelachen te worden.

Ook lijkt er een toenemend open klimaat te komen voor boeddhistisch getinte meditatieve benaderingen en andere alternatieven voor de inmiddels wat ouderwets aandoende geestvernauwende antipsychotische medicijnen.

Steeds meer mensen lijken te weigeren een vaag concept als schizofrenie te accepteren als een zinloze en hopeloze hersenafwijkingsziekte.

De roep voor menswaardigere alternatieven wordt groter en groter waarbij ook gepoogd wordt mensen te stimuleren om aan zichzelf te werken, hun problemen onder ogen te komen en volledig te herstellen (en dan ook echt helemaal, zie Herstel, het een beetje beter doen…).

INTUÏTIE-FULNESS

Het is natuurlijk makkelijk om kritiek te hebben op de reguliere psychiatrie met haar wat dogmatisch ogende medische model. Het is heel wat anders om levensvatbare alternatieven aan te dragen. Toch wordt ook binnen dit Psychose Anders Project gepoogd hier een bijdrage in te leveren; op deze pagina in de vorm van het zogenaamde ‘Intuïtie-fulness

Susi Closed EyesNu Mindfulness aardig ingeburgerd lijkt te raken wordt het tijd om een nieuwe stap te zetten in het verkennen van de dynamieken en krachten van de geest.

Ik wil daarom ook de term ‘Intuïtie-fulness’  introduceren (omdat ik er op het moment van schrijven nog geen hits op krijg kan ik wel aannemen dat dit een nieuwe term is).

Waar mindfulness zich vooral richt op het in kalmte en rust waarnemen van de eigen gedachten en gevoelens, zou ik willen zeggen dat je met intuïtie-fulness leert je geest te openen voor niet-fysieke informatie van buitenaf.

Met intuïtiefulness leer je je af te stemmen op bepaalde informatie rondom een ander welke niet waarneembaar is met de normale zintuigen. Ik heb inmiddels vele malen ervaren dat deze laag van de werkelijkheid ook werkelijk bestaat (en het best te benaderen is met gesloten ogen!)

Het voordeel van het kunnen waarnemen van deze informatielaag is dat het wezenlijke informatie biedt welke belangrijk is voor de ontwikkeling van de persoon.

Als we in staat zouden zijn deze vaardigheden verder te ontwikkelen dan wordt het aannemelijk dat we in de toekomst in een veel eerder stadium elkaar kunnen helpen doordat we in deze staat van intuïtiefulness toegang hebben tot dit natuurlijk aanwezige en ook intelligente informatiedomein.

Vanwege mijn positieve ervaringen met intuïtiefulness en mijn wens om mee te werken met geestelijke benaderingen voor psychotische ervaringen wil ik bij wijze van proef geïnteresseerde mensen in de gelegenheid stellen een gratis intuïtiefulness-sessie van maximaal anderhalf uur te volgen bij mij in Nijmegen.

De tegenprestatie is dat ik de geanonimiseerde ervaringen mag gebruiken ter illustratie en voor de verdere ontwikkeling van intuïtiefulness.

Je kunt je ook aanmelden indien je geen psychotische ervaringen hebben gehad, maar wel geïnteresseerd bent in het beleven danwel ontwikkelen van intuïtiefulness. Laten we een uitgebreide ervaringendatabase opzetten waardoor de mogelijke waarde van deze nieuwe benadering bij mensen met schizofrenie of mensen met ‘psychotische’ ervaringen kan worden beoordeeld

Neem voor een gratis sessie contact op met Joost via de contactpagina.

Illustraties afkomstig van respectievelijk Intuition-Riding en Flickr

7 Reacties

  1. Hallo Joost,

    Ik zie het als het vrouwelijke deel de rechterhersenhelft, ook wel paranormaal een naar woord waar ik niet zo van houd, maar wel mischien
    juist is.
    Buiten de “normale” geacepteerde zintuigen.
    Mijn ervaring is echter dat ik beter kan leren deze af te sluiten dan ze verder te ontwikkellen, daar juist daar mijn problematiek lag, net als dat je dat nu ook ziet met kinderen die daar problemen mee hebben.
    Balans linker en rechterhersenhelft lijkt me holistischer mijn inziens, maar ja het is echt denk ik voor ieder mens verschillend, net zoveel als er
    vinderafdrukken zijn van een persoon.
    Succes met je intentie, er zullen best wel mensen zijn die daar wel baat mee hebben (denk ik).
    Maar pas op voor de mensen die dit al in hoge mate deze gevoeligheid hebben als daar geen goede begeleiding bij is juist van iemand die met beide benen op de grond staat gaat t mis denk ik.
    (weer).
    Heb vroeger met Sjamanisme gewerkt een mooi hulpmiddel, maar ook dat weer losgelaten,

    Geloof in jezelf dat is wat ik ieder die ervaringen heef op dit gebied van met een een ”psychiatrische aandoening” te maken hebben gehad.
    vb mindfullness was mij al zo lang bekend, hmm zelf voor dat het woord werd uitgevonden in Nederland. Zou toen voor Gek versleten worden, weet nu wel beter, maar toch blijft moeilijk om wat nog niet als normaal wordt beschouwd door de algemene mens dit te uiten.

    • En daar ligt dusr de grote Illusie,
      De Algemene Mens bestaat niet lol.

      en is een gepasseerd station , net als dsm labels aan het verdwijnen zijn en ook steeds minder psychiaters zijn, hoop wel dat er wat holistischer benadering naar voren komt.

    • In eerste instantie gaat het mij om het verder verkennen van de mogelijkheden van ‘intuitionfulness’, waarbij ik niet zozeer mensen die een psychotische episode hebben ervaren zou willen trainen om zélf intuïtiever te worden, maar eerder dat andere mensen hun intuïtieve vermogens inzetten om de energie/intuïtieve veld van iemand die een met een psychose te maken heeft gehad te observeren.

      Zo zou misschien gebruik gemaakt kunnen worden van bepaalde zaken die daarin worden gezien, en wie weet kunnen we op die manier wel intunen op bepaalde zelfhelende vermogens die zo kunnen worden aangewend.

  2. Er zijn heel veel cursussen en trainingen die zich richten op ‘intuitie’. Men noemt het dan geen ‘intuitiefulness’ maar er is heel veel te doen op dit gebied (waarbij ik denk dat er vaak ook veel onzin of rommel wordt verkocht).

    Joost maakt een onderscheid tussen je richten op je eigen lichaam en gedachten, zoals bij mindfulness en je richten op informatie van mensen die met een psychose te maken hadden, en noemt dat dan ‘intuitiefulness’. Ik denk zelf dat intuïtie in feite zich op ALLES kan richten, of het nu je eigen gedachten en lichaam zijn of op andere informatie die rond kolkt in het universum. In die zin is het denk ik dus geen werkelijk onderscheid, alleen de vraag waar je je intuïtie (vermogen tot voelen) voor gebruikt.

    Overigens, inderdaad, hoera dat mindfulness nu een trend wordt ook als het gaat om omgaan met depressies en dergelijke en dat er ook onderzoek wordt gedaan naar hoe mindfulness kan helpen bij ‘psychische stoornissen’.

    In reactie op wat Monique schreef: ik denk zelf ook dat veel mensen die psychotisch worden juist zelf een heel sterke intuïtie en gevoeligheid hebben en / maar daar in hun jeugd niet goed mee hebben kunnen leren omgaan.
    Ik vermoed dat juist het onderdrukken van intuïtie en eigen gevoelens vaak aanleiding zo niet oorzaak is van het psychotisch worden. Daarom zijn therapiën die de persoon helpen weer aandacht te gaan geven aan wat men voelt en daarnaar te handelen naar mijn idee ook erg behulpzaam. Zeker als eerste stap.

    Vaak wordt gesteld dat mensen die psychotisch raken ‘er uit vliegen’ en los raken van hun lichaam, niet meer gegrond zijn en op die manier ‘gegrepen’ zijn door allerlei indrukken die in hun geest binnenkomen, zonder dat ze daar nog onderscheid in kunnen maken, b.v. tussen ‘waan en werkelijkheid’.
    Gronden is m.i. dan heel belangrijk. Dat wil zeggen: thuis zijn in je lichaam, contact houden met de aardse realiteit van je bestaan, goed zorgen voor de behoeften van het lichaam – en stap voor stap je gevoel gaan ontwikkelen en bevestigen.
    Wat er bij mensen in een psychose vermoedelijk gebeurt is (dit is mijn eigen begrip ervan) is dat ze door bepaalde gebeurtenissen en ervaringen opééns overspoeld worden door (lang onderdrukte) indrukken en gevoelens, deel ervan is intuïtief, deel ervan komt vanuit het ego en men raakt dan gigantisch in de war. Het vermogen tot voelen dat steeds onderdrukt is geweest komt opeens tot leven en dat leidt tot een chaos in het innerlijk van de persoon, en in zijn of haar gedrag.

    • Hoi Christina. Je leest uit dit artikel het volgende:

      “Joost maakt een onderscheid tussen je richten op je eigen lichaam en gedachten, zoals bij mindfulness en je richten op informatie van mensen die met een psychose te maken hadden, en noemt dat dan ‘intuitiefulness’.”

      Dat is niet wat ik schrijf en ook zeker niet wat ik bedoeld heb te zeggen. Ik maak simpelweg een onderscheid tussen het steeds meer geaccepteerde ‘mindfulness’ enerzijds dat zich hoofdzakelijk richt op de ‘mind’ en anderzijds de mogelijkheid om ook de intuïtie toe te leren passen.

      Die ‘intuitionfulness’ heeft op zich helemaal niets te maken met mensen die een psychose hebben meegemaakt. Het is eerder een ander ‘psychisch zintuig’ dat je zou kunnen inzetten om informatie te vergaren. Wellicht is het mogelijk om deze vaardigheid te trainen en als je dat een beetje onder de knie hebt zou je dat wellicht ook kunnen inzetten in contacten met mensen die soms in ‘psychotische’ toestand verkeren.

      Mindfulness kun je volgens mij ook alleen maar bij jezelf toepassen. Intuïtief voelen kun je doen al ‘voelend’ bij je zelf, maar je kunt het ook gebruiken in het contact bij anderen. Ik zie bij die interpersoonlijke variant dan ook dingen voor me waarbij je allerlei beelden of symbolen begint waar te nemen, bijna als een soort helderziende.

      Het lijkt me dan ook niet bevorderlijk om mensen die al met hun hoofd in de wolken zitten – om het maar even kort door de bocht te zeggen – een training intuitiefulness te gaan geven. Het lijkt me eerder een mogelijkheid om als begeleider wellicht dit soort vaardigheden in te zetten om informatie te verkrijgen rondom de dilemma’s waar de betrokkene mee worstelt.

  3. Dank je wel Joost voor je reactie. Interessant. Ik zie mindfulness als een vorm van intuïtie, of als een manier om de intuïtie te ontwikkelen… Beiden zijn een vorm van waarnemen-van-informatie. Zoals ik het zie dan.

    Ik kwam tot mijn begrip van je woorden door deze dingen die je schreef:
    “Waar mindfulness zich vooral richt op het in kalmte en rust waarnemen van de eigen gedachten en gevoelens, zou ik willen zeggen dat je met intuïtie-fulness leert je geest te openen voor niet-fysieke informatie van buitenaf.”
    en later:
    “dat andere mensen hun intuïtieve vermogens inzetten om de energie/intuïtieve veld van iemand die een met een psychose te maken heeft gehad te observeren.”

    Ik ben wel benieuwd naar de gratis sessies en ga hierover verder navragen bij je.

  4. Een mens raakt beschadigd. Dan kan helderweten, voelen, zien vertroebeld raken. In een van mijn psychoses hield het me heel erg bezig hoe kindjes gemaakt werden (medisch dan he). Ik dacht helemaal de interventies uit.(hoe dat in zijn werk ging) in mijn psychose zei ik een 8 ling te hebben in amerika,kort daarna nadya suleman verhaal. Denk ervan wat je wilt ik weet wat ik vroeger allemaal ongevraagd wist (doorkreeg)van mensen…Voelde toch de behoefte dit te delen op deze site in de hoop iemand weer te helpen….
    Een kentering in denken zou nog mooier zijn.
    Veel genezing zou bereikt kunnnen worden daar waar mensen elkaar waarlijk lief gaan hebben.

Plaats een reactie