Waarmee wil ik mijn Geest voeden?

Binnen het Psychose Anders perspectief is een periode van veranderd bewustzijn of een periode van verwarrend bewustzijn een uiting van een geest die zich op een ander bewustzijnsniveau afstemt. Afhankelijk van allerlei factoren kun je dan in een hoger of lager bewustzijnsgebied terechtkomen dan je gewend bent. Lees voor meer achtergronden de scherpe analyse van Sean Blackwell op Psychose of Spiritueel Ontwaken?

Je kunt je binnen deze kijk op psychose niet verschuilen achter een ‘niet goed functionerend brein’ of dat soort medisch-chemische blablabla. Uiteindelijk ben je zélf verantwoordelijk voor het weer herstellen van je eigen geestelijke balans. Het is echter verre van eenvoudig om dat te doen omdat we met zijn allen nog allemaal niet zoveel weten van hoe de geest nou werkt.

Op een andere site wordt nader gepoogd meer inzicht te verwerven over de mogelijkheden van de geest en daaruit komen een aantal handvatten die geschikt kunnen zijn om ook in te zetten bij het zelf herstellen van je eigen bewustzijnsniveau, waarbij vooral het streven naar een hoger bewustzijnsniveau aan te raden is.

In deze bijdrage wil ik vooral aandacht schenken aan het verschijnsel dat je een verantwoordelijkheid draagt voor waar je je geest op wilt afstemmen. Als jij ervoor kiest om veel youtube-videos te kijken waarin gesproken wordt over onrecht, machtsmisbruik en dubieuze privacy-aantastende thematiek dan loop je een serieus risico om je geest daarin mee naar beneden te trekken.

Begrijp me goed, de inhoud kan volledig, gedeeltelijk of helemaal niet waar zijn: dat is even niet zo relevant. Het gaat er vooral om dat als je je geest daar veel mee voedt het een neerwaartse spiraal kan opleveren. Ditzelfde geldt voor het veelvuldig bezig zijn met het kijken naar bewustzijnsverlagende films; het lezen van veel kranten en meer.

Het kan al een helend effect hebben op je geest als je probeert te stoppen met het je afstemmen op dit soort door-de-media-opgeroepen geestverlagende prikkels. Je geest heeft namelijk een zelfgenezend vermogen en zal altijd – zodra het niet wordt overstelpt met negatieve, emotioneel geladen thema’s – proberen je bewustzijnsniveau te verhogen waardoor je meer helderheid en inzicht kunt krijgen.

Ik zou iedereen ook willen aanraden om dit eens te proberen: vraag jezelf af: wil ik mijn geest voeden met dat wat ik nu kijk, lees, denk of doe? Of wil ik mijn geest verwennen met een fijne wandeling buitenshuis of het lezen van een inspirerend boek of het uitschrijven van momenten waarop ik me blij en gelukkig voelde.

Probeer je geest te trainen jezelf af te stemmen op het hoogst mogelijke bewustzijnsniveau dat je op dat moment kunt bereiken. Stem je af op  je hartsbewustzijn en sta jezelf toe te genieten en je zult zien dat er weer vaker een diepgevoelde glimlach op je gezicht zal komen en dat je weer met plezier opstaat.

Jij hebt die verantwoordelijkheid en schuif die niet af op anderen of op je chemische hersenhuishouding of op het al dan niet pakken van een chemisch preparaat.

Neem zelf de verantwoordelijkheid voor de klimaatverbetering in je innerlijke wereld en je zult zien dat het werkt. Schrijf gerust je ervaringen op en stuur die op zodat ook andere mensen ervan kunnen leren.

Eén reactie

  1. Dit is me uit het hart gegrepen gelet op alle door de media veroorzaakte waanzin en de manier waarop dingen voortdurend opgerakeld en benader worden.
    Echter er is nog een component de door deze media veroorzaakte stemming die je gerust waanzinnig kunt noemen is net als een virus dat voortdurend om zich heen grijpt.
    En dat effect moet je ook voor op je hoede zijn in de contacten met mensen om je heen die vaak gegrepen of zullen we zeggen gekaapt zijn door het een of ander.
    Dit kan dan heel storend zijn in je sociale leven doordat mensen die geleefd worden door de door de media veroorzakte waanzin voortdurend om aandacht schreeuwen voor het een of ander.
    En dat effect moet je niet onderschatten ik denk gelijk aan mijn moeder die het vaak heeft over wat ze nu weer gehoord en gelezen heeft in krant en op tv. Om dus maar een voorbeeld te noemen hoe je in je sociale leven beinvloed wordt door een soort van massahysterie die geen of weinig ruimte laat voor het gezonde verstand.
    En ergens hebben we allemaal wel in meerdere of mindere mate te maken met informatie of andere zaken die we tot ons nemen is het dan niet zelf dan wel via via.
    Ergens is mij duidelijk dat men via de media de massa probeert te bespelen en de mensen wil afleiden van werkelijk belangrijke zaken of de mensen juist warm wil maken voor allerlei zaken. Denk maar aan het promoten van het ongebreidelde consumisme via demedia.
    Ik wil maar zeggen zolang je niet op een eiland leeft en juist leeft in deze mediamaatschappij je moet zorgen dat je weerbaar bent voor allerlei vormen van beinvloeding wil je niet een van die mensen zijn die geleefd wordt.
    En het is dan ook zeker aan te raden eens een pauze in te lassen even geen krant, tv, internet of muziek tot je te nemen. Tijd om de dingen op een rijtje te zetten is een absolute voorwaarde voor een goede gemoedsrust alsook in de natuur zijn.
    Doen we dat niet dan worden we op een zeker moment zo geprikkeld door dat constante bombardement van informatie en andere zaken dat we op z´n minst het spoor bijster raken danwel volkomen de mist ingaan.
    Zelf helpt het me van me af te schrijven en dichten ook zingen kan een manier zijn om dingen te verwerken en een EIGEN geluid te laten horen.

Plaats een reactie