Training in Energetische Zelfbescherming

INTRODUCTIE
Psychose Anders beoogt een kweekvijver te zijn van allerlei mogelijke manieren om op een andere wijze het verschijnsel psychotische verwarring te beschouwen. In dit huidige artikel wordt een methode beschreven die kan helpen om de zelfredzaamheid te vergroten.

Zoals de ondertitel van dit project doet vermoeden wordt waarde gehecht aan de mogelijkheid om de geest of je bewustzijn zó te trainen dat het steeds beter in staat wordt om zelfstandig de controle terug te krijgen, zonder dat daarbij via chemische producten veel kunstmatig dient te worden onderdrukt. Dat kan immers altijd nog als het bewustzijn nog niet genoeg ‘geestelijke spierballen’ heeft ontwikkeld.

ENERGETISCHE INVLOED VAN MENSEN OP ELKAAR
Misschien heb je het ooit wel eens ervaren dat iemand verliefd op je is geworden en dat het haast wel lijkt alsof je kunt voelen als die persoon aan je denkt? Of dat als iemand een grote hekel aan je heeft dat dat op een of andere manier ook voelbaar is, ook al zegt de betrokken persoon helemaal niets. Zo heeft ook Rupert Sheldrake veel onderzoek gedaan naar het verschijnsel dat je haast lijkt te kunnen voelen als iemand naar je kijkt (zie bijvoorbeeld Zeven Experimenten die de Wereld kunnen Veranderen en Feeling of Being Stared At).

Wat voor het huidige artikel vooral van belang is, is de mogelijkheid dat mensen wellicht op een onzichtbare manier toch invloed op elkaar kunnen uitoefenen. Binnen de reguliere zorg worden dit soort theorieën niet echt gestimuleerd bij mensen die in verwarring zijn, en wellicht is het ook niet handig om binnen een project als Psychose Anders dergelijke theorieën wél aan te bieden omdat het tot méér verwarring zou kunnen leiden.

Toch ben ik van mening dat iemand die in een psychose terecht komt contact zou kunnen krijgen met allerlei verschijnselen die normaal gesproken niet binnen het bewustzijnsveld van mensen komen die gewoon hun dagelijkse dingen doen. Om mensen die wel deze grensgebieden – al dan niet gewenst – opzoeken kan het handig zijn om in klare taal wat handvatten aangereikt te krijgen die zinvol kunnen zijn in het vormen van een beschermingslaag tegen eventuele invloeden van andere mensen om je heen.

TRAINING IN ENERGETISCHE ZELFBESCHERMING
Als je bereid bent om in je realiteitsbeleving het idee toe te laten dat er misschien de mogelijkheid bestaat dat je – zeker in een kwetsbare positie verkerend – in staat bent om invloeden te voelen van andere mensen die aan je denken, dan openen zich nieuwe mogelijkheden om daar iets tegen te doen.

Je kunt dan denken aan de bezorgdheid van je moeder, de angst van een vriend voor je of als iemand gewoon veel aan je denkt. Stel iemand schrijft een brief aan je, en terwijl hij of zij die brief schrijft denkt ze aan je. Misschien is het mogelijk dat mensen die hier gevoelig voor zijn, ook daadwerkelijk even aan die brievenschrijver denken, omdat ze voelen dat er aan hen gedacht wordt.

Omdat je in een psychose verkerend in het geheel geen behoefte hebt aan dit soort ervaringen is het handig om een techniek te ontwikkelen waardoor je op een simpele wijze de banden doorbreekt met de mensen die aan je denken. Zodra je het idee hebt dat je niet meer helemaal denkt zoals je normaal denkt en je daarbij gedachten hebt die een verband houden met een ander persoon, dan kan het handig zijn deze techniek in te zetten: immers, je hebt al genoeg aan je hoofd.

DOORKNIPPEN VAN BANDEN
De techniek is simpel en doeltreffend: je stelt je de persoon voor waar je steeds aan moet denken en je ziet vervolgens een soort van energetische band tussen jou en die persoon. Je kunt je voorstellen dat een bezorgde moeder veel ‘denkenergie’ richt op de zoon of dochter die in verwarring verkeert. Om te voorkomen dat je als kind helemaal wordt meegezogen in de angsten van je moeder kun je je voorstellen dat je deze energetische band in je gedachten doorknipt. Je kunt daarbij ook nog in je fantasie met een tweehandige wegwuifbeweging alle energie teruggooien naar degene die zo aan je aan het denken is.

Je kunt het nog eens versterken door te zeggen dat je geen enkele behoefte hebt om ook nog eens de energie van andere mensen om je heen te voelen en dat je vooral je wilt afstemmen op de energie van jezelf, je eigen innerlijke wijsheid. Soms kan het ook goed werken als je je probeert voor te stellen dat je jezelf als het ware ontplugt (unplugged) door een soort van energetische stekker met snoer uit je systeem te trekken.

Deze techniek kun je ook toepassen als je vindt dat je téveel bezig bent met een ander persoon. Zoals een ander teveel aan jou kan denken met daarbij de energetische belasting kun jezelf ook teveel aan een ander denken waardoor de lading voor de ander onaangenaam kan worden, en tevens voor jezelf omdat je zo meer met de ander bezig bent dan met jezelf. Tevens is het ook een vorm van energieverspilling.

Graag hoor ik van mensen over eventuele ervaringen met deze benadering.

In december 2009 schreef Q. over een andere vorm van energetische drainage. Je kunt er meer over lezen in het artikel: Succesvol Afbouwverhaal: een Update.

4 Reacties

  1. Ik zal dit gaan proberen. Ik denk vaak aan mensen wanneer zij aan mij denken en andersom. Ik kan ook heel helder voelen wanneer iemand aan me denkt (bij mensen die ik ken). Dat kan zijn in de vorm van warmte (goed gevoel) of een soort maagpijn (haatgevoelens) en soms ook weet ik in welke richting men denkt (heel globaal, als ik het onderwerp weet). Ik heb echter ook neiging tot psychose en dan ga ik dingen horen gemaakt door m’n eigen hersenen. Ik herken het verschil doordat ik dan heel emotioneel ben van binnen en geen goed contact kan maken met de mensen om me heen. In die situatie gaan 2 dingen door elkaar lopen. Ik denk dat het doorknippen het meeste zin kan hebben voor de psychose, of wanneer je het voelt aankomen. Want bij mij versterkt het een het andere (omdat je je aandacht gaat richten op je innerlijk, wat je nu juist niet moet doen bij psychose). Als ik in een psychose zit dan kan ik ook niet meer helder voelen, alleen maar “onhelder”!

  2. Hallo Anna,

    Bedankt voor je bijdrage. Ik zou je willen vragen eventuele ervaringen naar me te mailen. Het zou mooi zijn als er meer wordt geoefend met dit soort geestelijke vaardigheden zodat ook meer mensen er hun voordeel mee kunnen doen.

    groeten

  3. ik wil niet zozeer reageren maar ik heb al 10 jaar last van mensen die aan me denken en 24 uur per dag aanvoelen als mij heel positief terwijl ze aanvankelijk alleen negatieve energien hadden. Ik wil graag hulp bij het doorknippen van voor mij zeer belastende energien en bij mijn eigen energie komen

    • Laatst wees iemand me op het recent uitgebrachte boek van William Bloom getiteld ‘Bescherm jezelf’. In dat boek wordt uitgebreid ingegaan op allerlei energetische zaken waarbij energie aan mensen kan worden onttrokken, en op allerlei manieren kan worden vervuild met daarbij effectieve manieren om daar wat aan te doen. Je kunt het gewoon bij bol.com bestellen voor nog geen 15 euro.

Plaats een reactie