Op Eigen Kracht Herstellen van Psychose.

In augustus 2009 ontving ik een brief van Liane P. Zij vertelt daarin over de mogelijkheid om op eigen kracht te herstellen van een psychose. Deze brief was de aanleiding tot het schrijven van het artikel ‘Vergelijking tussen TBS-titel en Schizofrenie Diagnose‘.

Hieronder volgt de inhoud van haar brief:

Wat super zeg, dit initiatief. Ik ben blij verrast dat er hedendaags zo’n site te vinden is.

Ik ben iemand die 5 jaar geleden een eerste psychose heeft doorstaan. Eigen-wijs als ik was, heb ik geen medicatie genomen … ik ben daar prima van hersteld. Ik was niet van plan om zonder duidelijke wetenschap aan te nemen, dat mijn natuur niet herstellen kon. Ik wist immers diep van binnen wel, waar het vandaan kwam.

Ik heb nog niet alles op de site gelezen. Ik ga er zeker verder naar kijken. Ik ben de enige die ik ken, wie het zonder medicatie heeft gedaan. Ook op de afdeling waar ik terecht kwam was ik de enige die ze kende.

Een aantal maanden geleden heb ik helaas nogmaals de verwarring ervaren. Ik zag de bui al hangen … dus ik heb afstand genomen van de psychatrie (Geen DSM-IV stempel op mijn hoofd, geen ziekmakende pillen in mijn lijf). Er zijn inderdaad andere wegen … die helaas vrij ontoegankelijk zijn, middels de reguliere zorg.

…Zelf speel ik in mijn hoofd ook met het idee … dat er anders met psychosen moet worden omgegaan. Ik ben sowieso van plan om me daar voor in te zetten. Het voorwerk in mijn hoofd is er al een tijdje.

Ik ben in staat om op eigen kracht, een psychose te verwerken. Het is vrij simpel, als je in je hart en nieren weet, dat de hedendaagse behandelrichtlijn tegen de gezonde natuur ingaat … dan zit er weinig anders op, dan het te accepteren en te bouwen op eigen krachten. Ik zie wel in, dat het zo makkelijk in zijn algemeenheid niet is.

Het is ook helemaal niet makkelijk om er behoorlijk alleen voor te staan. Daarom is zo’n initiatief als deze site ook zo goed … er is een veiligere plek noodzakelijk in de maatschappij om met verwardheid aan te kunnen kloppen.

Zie ook: Vertrouwen op het Zelfgenezend Vermogen en Buiten de Psychiatrie om Psychoses Gebruiken

9 Reacties

  1. […] psychiatrie, psychose, schizofrenie, tbs, zelfhulp « Afkicken van Medicatie Op Eigen Kracht Herstellen van Psychose […]

  2. Psychose Anders, toch niet de broer van Dokter Anders?

    Ik heb even op de link gedrukt en ben er gaan kijken. Het is een indrukwekkende brief, waarvoor veel respect. Zo ook voor de site.

    Het is waar wat jullie zeggen. Ieder mens heeft de mogelijkheid om zijn of haar eigen ziekten te genezen. Binnen de reguliere geneeskunde bestaat er zoveel minachting voor deze opvatting.

    En dan binnen de psychiatrie… in feite worden mensen met een psychiatrisch probleem als opgegeven benaderd. Pilletje er bij of pilletje er af. Consulten beginnen steevast met de vraag of je medicatie trouw bent en hoe of ze werken. Er word niets gedaan aan het helpen zoeken naar een eigen visie op de situatie. Laat staan dat er gezocht wordt naar een bewuste keuze hoe je je leven kunt inrichten door je probleem als kracht te leren gebruiken.

    In die zin hoef je van de reguliere GGZ niets te verwachten. Daarom zijn initiatieven als die van jullie zo verschrikkelijk goed. En dat is een oproep die ik jullie graag wil geven. Laat ook het begrip emancipatie in jullie groep uitgangspunt worden. Communiceer met elkaar en bundel krachten. Zoek zelf naar een manier om jezelf en je lotgenoten te helpen om je bewust te worden van het feit dat er een keus is.

    De keus om een zwaar anker in je eigen IK te werpen en van daaruit de weg te vinden naar de controle over je eigen leven, je eigen geluk en welzijn. Je zelf genezen… het kan.

    En het is de oproep aan ieder mens om zijn eigen lot in zijn eigen handen te nemen en al je talenten te botvieren en je geluk te leren pakken. Zo, dat je het leven kunt vieren.

    Het is een beetje ‘mosterd na de maaltijd’ Joris. Maar jouw reactie vond ik ook al zo mooi. Wat een zachte kracht!!!

  3. Precies. Want een psychose komt niet vanuit het niets. Het doel is volgens mij om dingen inzichtelijk te krijgen… dingen op te lossen. Dus met een pilletje haal je de les weg. Zelf heb ik een maand medicijnen gebruikt (omdat het moest van de GGZ) en toen ik daar weg was ben ik ermee gestopt. Op eigen kracht en door enkele lieve mensen om me heen is het allemaal goed gegaan. Het gaat niet vanzelf, het kost energetisch werk. Zulke dingen zouden inderdaad goed zijn om te bespreken met elkaar om goede ervaringen te delen.
    Ik had pas geleden weer last. Soort herkenning van een voorstadium van de psychose. Dan helpt het ook met mensen te praten, anderen kunnen je helpen om ervoor te zorgen dat je onthoudt dat er een veilige omgeving is, zodat je niet alle controle hoeft op te geven (helemaal op te gaan in de psychose). Dus op eigen kracht, samen met anderen.

  4. Ik wil graag iedereen een hart onder de riem steken die te maken heeft of gehad heeft met een psychose.
    Ik denk dat een psychose gebeurt als een mens een echt mens wil worden en als je op dit pad zit bemerkt dat het in deze maatschappij bijna niet mogelijk is. Eerlijk zijn wordt bestempeld als negatief . De oogkleppen gaan langzaam maar zeker bij je af. Maar de mensen in je omgeving houden ze halsstarrig op. Zooo vastgeroest en kortzichtig.
    Oke het is een bizarre ervaring maar de enige weg naar een echt mens! veel sterkte en blijf er voor knokken.

  5. mooi gezegd Nico!
    wat ik zo mooi vond van de politie (kun je weleens te maken krijgen met een psychose) kreeg ik het begrip die je in de psychiatrie dus niet krijgt. De politie zei ieder mens kan wat meemaken in het leven waardoor de stoppen doorslaan en dat was nou precies wat er even met me aan de hand was een tijd geleden.Wat is het toch wenselijk dat je een moeilijke (rand)psychotische periode liefdevol zou mogen beleven/oplossen. Dan echt de angel eruit halen/doorleven ipv sederen.

  6. Ben het helemaal eens met de twee bovenstaande berichten. Ik hoop dat jullie beiden hier vaker zullen reageren (en misschien ook op het forum?)

  7. wat ik nog weleens betreur is de 10 kilo die ik ben aangekomen tgv het gebruik van medicatie. Ik heb dit er nooit weer af kunnen krijgen.
    Ik heb er geen complex van maar jammer vind ik het wel!

  8. Ik kwam ook veel aan door de medicatie…maar, beter goed in je hoofd dan een misschien iets mooier omhulsel van buiten….ik ben ook herstellende weer maar, het leven is 1 grote puzzel en het is fijn als er ergens een warm nest is een kop thee en iemand die je zegt dit gaat weer voorbij!!!

  9. b zei: ‘Beter goed in je hoofd dan een mooier omhulsel’.
    Dat je ‘goed in je hoofd’ wordt van medicatie is maar zeer de vraag. Medicatie doet niet veel meer dan je afstompen zodat je minder door prikkels wordt geraakt, het geneest niks en helpt je ook niet de oorzaken van je ‘in de war raken’ op te lossen.
    Ook gaat het bij toename in gewicht niet (alleen) om het uiterlijk maar ook om alle nare fysieke gevolgen die overgewicht op de langere duur brengt (risico op diabetes, hart-en vaatziekten, kanker, gewrichtsklachten enzovoorts).
    En; medicatie tast niet alleen je ‘mooie uiterlijk’ en gewichtshuishouding aan maar ook allerlei vitale organen. Hoe groot de schade van de zogeheten moderne psychiatrische medicatie op de lange duur is, weet niemand – niemand heeft ze nog lang genoeg geslikt. De uitkomsten op de kortere termijn zijn echter heel zorgwekkend. Zoals b.v. veranderingen in het brein bij proefdieren die langere tijd antipsychotica kregen toegediend.

Plaats een reactie