Vertrouwen op het Zelfgenezend Vermogen

Er zijn duizend-en-een redenen waardoor iemand in een psychotische toestand kan terechtkomen. Op Sociale Psychiatrie en de Maastrichtse Beweging kun je er daarvan enkele lezen. Het leitmotief van dit ‘psychose-anders’-project is dat er gezocht wordt naar manieren om de geest weer helder te krijgen zonder daarbij geestvernauwende medicatie te hoeven gebruiken.

Op deze pagina wil ik stilstaan bij de mogelijkheid dat er bij mensen vaak sprake is van een zogenaamd ‘zelfgenezend vermogen’ dat niet alleen werkt bij een griep of bij een wond, maar dat ook werkzaam kan zijn bij geestelijke overbelasting danwel verwarring.

In een brief van Diana van L. (zie ook Buiten de Psychiatrie om Psychoses Gebruiken) wordt gesproken over de houding van sommige psychiaters en hulpverleners ten opzichte van dit (gebrek aan) vertrouwen in het zelfgenezend vermogen van mensen die psychotische periodes hebben doorgemaakt of doormaken.

Ze beschrijft hieronder hoe ze in het gesprek met haar psychiater liet weten dat ze het erg fijn zou vinden als hij zich zou openen voor de mogelijkheid dat ‘patiënten’ ook in het bezit zijn van een zelfgenezend vermogen. Als mensen vaker zouden worden aangesproken op dit vermogen kan dit ook een bijdrage leveren aan het vertrouwen van de betrokken mensen zelf in hun eigen zelfgenezend vermogen.

Hieronder volgen enkele passages van haar brief:

De afgelopen weken had ik een kleine crisis en toen kwam ik in de clinch met mijn dokter/psychiater omdat die enorm was lopen drammen en nagenoeg geen ruimte liet voor mij(n eigen inbreng) terwijl het toch om mij gaat, en niet enkel om hem/zijn ideeën van wat gezond is en hoe gezond te worden namelijk door het slikken van medicijnen aka verdovende neuroleptica? Hij liet me letterlijk niet uitpraten en ging gewoon de baas over mij spelen!
Ik had een tijdje dus meer van die pillen geslikt vanwege dit gedram, maar merkte weer precies hetzelfde als wat ik eerder merkte: afvlakking, onverschilligheid etc.
…Mijn partner raadde mij af om met hem te praten. Ik heb het toch gedaan….

En hij luisterde!

Ik kwam door zijn schil heen en hij ging hardop bij zichzelf te rade en ik ging daar met respect mee om.
“Ja.. ik weet bij mezelf.. ik ben een enthousiaste dokter.”
“Misschien ben ik ook wel enthousiast, maar dat lijkt er niet te kunnen zijn in ons contact.” Zei ik terug. “Ik begrijp dat u tien jaar gestudeerd heeft, maar ik ben degene die deze dingen ervaart, die zo nu en dan in de wolken schiet en die ook jaren geleden vijf psychosen -zoals u dat noemt- zonder doktoren of pillen heeft uitgewerkt.
Ik vind dat die ervaring ook belangrijk is om mee te tellen en daarom wil ik alleen met u verder werken als u naar mij luistert. Anders heb ik er namelijk niks aan en word ik er eigenlijk alleen maar ziek(er) door.”
“Je bedoelt, dat je ook ruimte van mij wil, voor je zelfgenezend vermogen.” Zei hij.
“Precies. Want ik moet het doen. Het gaat hier om mij. Alle respect voor uw opleiding en ervaring, maar het gaat hier om mij.”
“Dan zal ik vanaf nu niet meer bij jou drammen, ik zal naar je luisteren en als jij wilt dan geef ik je advies. Ik laat het nu aan jou over.”
“Dank je. Dat is precies wat ik nodig heb. En zoals ik begon met het gesprek: per vandaag halveer ik met de dosis antipsychotica. Ik kan niet tegen die medicijnen in een dergelijke dosis. Het is voor mij geen leven.”
“Dat kan ik je niet aandoen.. zoiets is helemaal niet mijn bedoeling als dokter.”
“Precies. En daarom ben ik erg blij dat u dit keer naar mij geluisterd heeft.”
Even later kwam hij de afdeling op en zei tegen de verplegers dat hij vanaf nu naar de patiënten zou gaan luisteren.

Vanuit steeds meer richtingen wordt duidelijk dat we met onze geest enorme bergen kunnen verzetten zodra we weten hoe we die geest kunnen inzetten. Als we onze geest kunnen inzetten om ons vertrouwen te laten toenemen om zelf tot oplossingen te komen dan zou dat wel eens een enorme bijdrage kunnen leveren aan het op eigen kracht weer herstellen van een psychotische episode.

Je zou eens kunnen proberen dit zelfgenezend vermogen sterker te activeren door op momenten dat je geest het krachtigst is bepaalde richtinggevende intenties te uiten. Vooral vlak voor het slapen-gaan en bij het ontwaken schijnen intenties het beste te werken. Hieronder volgen enkele mogelijke intenties die je zou kunnen gebruiken:

  • ik uit de intentie om mijn zelfgenezend vermogen sterker te activeren
  • ik uit de intentie om te begrijpen wat er aan de hand is met me
  • ik uit de intentie om mijn geest te sterken
  • ik verwijder alle factoren die mij verhinderen mijn zelfgenezend vermogen te gebruiken

Ik hoor graag reacties van mensen die met deze of soortgelijke intenties hebben gewerkt.

Zie wellicht ook: Zonder Medicijnen Genezen van een Psychose

4 Reacties

  1. […] merkte al snel dat zijn kracht en doorzettingsvermogen werd ondermijnd door deze stoffen (zie ook: Vertrouwen op Zelfgenezend Vermogen, Weiger Schizofrenie […]

  2. […] dat het al bijna een psychose zou kunnen veroorzaken. Als je werkelijk vertrouwen ontwikkelt in het zelfgenezend vermogen van je eigen systeem en bereid bent te luisteren naar de symbolen/gevoelens die op komen zetten dan […]

  3. […] ook: Vertrouwen op het Zelfgenezend Vermogen en Buiten de Psychiatrie om Psychoses […]

Plaats een reactie