Geen Peuleschil I: Voorwaarden om te overwegen vóórdat je besluit af te Bouwen

De onderstaande tekst is geschreven door Christina, lid van het kernteam van Psychose Anders. Klik voor deel 2.

Afbouwen van psychiatrische medicatie: de meeste mensen die deze middelen slikken, zouden er gráág van af willen. Echter, daar zijn de nodige risico’s aan verbonden. Zeker al je al langere tijd deze medicatie hebt gebruikt is het zaak om héél doordacht en voorzichtig te werk te gaan.

Anders kun je namelijk eenzelfde soort problemen terug krijgen die je oorspronkelijk had (psychose, manie, depressie), of een hele serie andere akelige verschijnselen. Zie ook het tweede deel van deze serie ‘Geen Peuleschil’.

Op grond van mijn eigen ervaringen met het afbouwen van lithium, anti-epileptica en antipsychotica, geef ik hieronder een aantal suggesties en tips ten aanzien van waar je allemaal aan moet denken als je overweegt te stoppen met deze medicatie.

afbeelding afkomstig van (1)

En hoe je je hierop goed zou kunnen voorbereiden. In feite begint dat al lang, misschien wel jaren, voordat je daadwerkelijk gaat minderen. Er volgt nog een artikel over mijn eigen ervaringen dat meer concreet ingaat op het stoppen zelf, hoe dat gaat, wat er meespeelt etcetera.

In de eerste plaats wil ik nog een keer zeggen – omdat het niet vaak genoeg gezegd kan worden: wees voorzichtig met het afbouwen! Begin er niet zomaar aan en doe het ZEKER niet op impuls. De medicatie het raam uit gooien of door de plee spoelen is 1000 % af te raden.

Je zou namelijk weer psychotisch kunnen worden, of zwaar depressief ten gevolge van het stoppen – of dat nu een ‘terugkeer’ zou zijn van je oorspronkelijke problemen, of het gevolg van afkicken doet er nu even niet toe.

Mensen die zwaar psychotisch zijn of zeer depressief kunnen onherstelbare schade aanrichten aan hun eigen leven of dat van anderen. Denk b.v. aan echtbreuk, grote schulden of faillissement, verlies van vrienden of van je baan of zelfs van de voogdij over je kinderen ten gevolge van ondoordachte handelingen tijdens een manie. Denk ook aan het risico van zelfmoord of ernstige ongelukken.

Er is weinig onderzoek gedaan naar de effecten van afbouwen. Echter een algemene indruk is dat hoe langer je psychiatrische medicatie hebt geslikt, en hoe hoger de doseringen, hoe groter de kans op ernstige problemen tijdens en na het afbouwen.

Hoe dan ook wordt door deskundigen dringend geadviseerd om zéér langzaam af te bouwen. Persoonlijk denk ik liever in termen van jaren dan van weken. Op die manier krijgen je lichaam en geest een kans om zich aan te passen en kun je je veiliger en geruster voelen tijdens het afbouwen.

Hieronder dus een lijstje van 15 punten om te overwegen voordat je zelfs maar gaat overwegen om te stoppen. Ze staan niet in volgorde van belangrijkheid; je kunt het beste zelf een bepalen wat in jouw leven het belangrijkste aspect is om aan te werken.

Het zijn punten die óók de moeite waard zijn om te bekijken als je niet wilt stoppen met de medicatie maar wel zo goed mogelijk met jezelf en je omstandigheden en gevoeligheden wilt omgaan.

A. Overwegingen

  1. Hoe gaat het met je? Heb je al een langere tijd geen symptomen (manie, depressie, psychose of verschijnselen van een psychose) meer gehad? Als je al langere tijd (b.v twee jaar, liefst nog veel langer) geen ernstige symptomen of episodes meer hebt gehad, zou je kunnen gaan nadenken over afbouwen.Heb je recentelijk nog wel problemen gehad, zorg dan liever dat je éérst heel goed hersteld bent en hou rekening met de hieronder genoemde punten. (Het kan natuurlijk wel zijn dat een deel van je problemen veroorzaakt wordt juist door de medicijnen.Breggin & Cohen gaan hier uitgebreid op in. Het blijft nodig om heel diepgaand af te wegen of je klaar bent, en evenwichtig genoeg, om de medicatie te gaan minderen en uiteindelijk te stoppen.)
  2. Hoe voel je je over de medicatie? Heb je werkelijk een gevoel dat je ermee kunt stoppen? Of wilje dat voornamelijk heel graag? Mijn indruk is dat mensen vaak een soort ‘intuïtie’ hebben t.a.v. of ze een middel (nog) nodig hebben en ook welk middel voor hen het beste werkt.Máár. Er is ook zoiets als valse intuïtie. Dat gebeurt als iemand heel graag wil stoppen, en niet op het eigen gevoel afgaat maar op ideëen die men heeft vanuit het hoofd – men is bv bang voor stigma, men wil liever niet ‘ziek’ zijn, men wil niet onder ogen zien hoe moeilijk of ernstig de eigen situatie is, men associeert de pillen met ‘zwak zijn’ of iets dergelijks.Dat is géén goede wens of reden om afbouwen te gaan overwegen! Ruim dan eerst je eigen blokkades en evt. vooroordelen over ‘psychiatrisch patiënt’ zijn uit de weg. Bouw zo goed je kunt een gevoel van innerlijke kracht op. Stop met de medicatie omdat je denkt dat je leven dan beter is. Niet omdat je je leven ondraaglijk vindt zoals het nu is: dan zul je eerst je omstandigheden draaglijker moeten maken en/of je capaciteit tot accepteren vergroten. M.a.w. werk naar iets toe in plaats van dat je per se ergens bij ‘weg’ of van af wilt.
  3. Ga na hoe je je zou voelen als je zou stoppen en het zou ‘niet lukken’, m.a.w. je zou weer een ‘episode van ziekte’ krijgen. (Psychose Anders gelooft niet in het idee van ‘psychiatrische ziekte’ of een lichamelijke benadering van psychoses, maar ik gebruik die term nu even voor het gemak).Kun je dat aan? Ben je sterk genoeg? Zo nee, wat is er nodig om sterker te worden? Je zou een plan kunnen maken.
  4. Ben je in staat om te accepteren dat je mogelijk NIET van de medicatie af kunt komen, of pas over een lange tijd? Ook dit punt refereert weer aan het gegeven, dat als er druk is vanuit het verstand om te stoppen, of als er negatieve emoties verbonden zijn aan het slikken van de medicatie, dit niét de juiste reden is om te minderen of stoppen.De enige reden om te stoppen of minderen is, wanneer je voelt dat je zonder kunt. In feite moet je, volgens mij, je leven zover op orde hebben dat het niet zoveel meer uit maakt voor je of je wel of geen medicatie slikt.

Balans – afbeelding afkomstig van (2)

B. Praktische punten: je leven op orde

  1. In de eerste plaats: kijk naar de mensen die het dichtst bij je staan. Heb je een partner of kinderen? Als je kinderen hebt, is het mogelijk niet aan te raden te stoppen. Dit omdat áls het mis gaat en je b.v. opgenomen moet worden of heel rare of akelige dingen gaat doen, je kinderen daar misschien voor de rest van leven door beschadigd kunnen raken.Denk goed na over of dit het je waard is, en mocht je het toch willen, bespreek dan met anderen die ook bij de kinderen betrokken zijn, hoe je de risico’s zo goed mogelijk kunt beperken. Maak heel goede afspraken en een ‘noodplan’.Zorg ook dat je partner weet waar je mee bezig bent en achter je staat. Is dat niet zo, zorg dan eerst dat je met je partner op één lijn bent. Jouw keuze beïnvloedt mogelijk ook zijn of haar leven heel ingrijpend.
  2. Kijk kritisch naar je bestaan zoals het nu is. Heb je woonruimte waar je je prettig en veilig voelt? Waar je kunt doen en laten wat je wilt en voor jezelf kunt zorgen?Als je bv bij je ouders of andere mensen in woont waar je regelmatig ruzie mee hebt of die je beletten om echt goed voor jezelf te zorgen, is het zaak om eerst een goede woonplek voor jezelf te vinden.
  3. Is je zelfzorg optimaal? Wil je niet makkelijk weer uit balans raken, met evt. een nieuwe psychose als gevolg, dan zul je een zéér goede zelfzorg moeten ontwikkelen.Vaste goede gewoontes waar jij je aan vast kunt houden. Denk bijvoorbeeld aan een goed dag- nacht ritme. Op regelmatige tijden koken en eten. Gezonde dingen eten. Een vaste gewoonte wat betreft lichaamsbeweging, frisse lucht, sporten.Als je zelfzorg op deze gebieden niet optimaal is, besteed hier dan eerst véél aandacht aan. Ik zou zelf zeggen dat je op dit gebied enige vaste grond moet hebben gedurende minstens een jaar, liefst langer, voordat je met afbouwen zou kunnen beginnen, als ook de andere factoren in orde zijn. Het hoeft niet perfect te zijn. Maar houd jezelf ook niet voor de gek: pas als je echt weet dat je stabiele goede gewoontes en vaste ritmes hebt zodat je goed voor de behoeften van je lichaam zorgt, kun je aan afbouwen gaan denken.
  4. Zorg ook voor vaste gewoonten wat betreft ‘jezelf kalmeren’. Het is zaak om dit aan te leren, of je nu wel of niet gaat afbouwen. Als je jezelf traint om elke dag of minstens drie tot vier keer per week zo’n 20 tot 30 minuten iets te doen om jezelf te kalmeren, zal dit ook aan je helingsproces bijdragen en zal het je helpen om minder snel uit evenwicht te raken.Je kunt denken aan ‘methoden’ als meditatie, yoga, mindfulness, of ontspannings- en ademhalingsoefeningen. Iets dat je helpt om weer terug te komen bij je eigen kern en waardoor je tot rust komt. Je traint hiermee je geest.
  5. Hoe ziet je leven eruit? Is je situatie min of meer stabiel en ben je daar tevreden mee? Heb je werk, of andere activiteiten die niet teveel van je vragen maar die je wel een goede indeling van je week bezorgen? Zo niet, zorg daar dan eerst voor…
  6. Verwacht je binnenkort ingrijpende veranderingen zoals b.v. het overlijden van een dierbare, een verhuizing, verandering van werk? Wacht dan met afbouwen tot je situatie weer in rustiger vaarwater is.
  7. Hoe gaat het met je contacten? Heb je steun? Zijn er mensen met wie je jouw gevoelens en situatie open kunt bespreken? Dat kunnen vrienden zijn, of familieleden, maar ook een therapeut of een ander soort hulpverlener.Zorg echt dat je er niet alleen voor staat; er zouden minstens drie personen moeten zijn waar je bij terecht kunt voor steun mocht je in een crisis komen.Helemaal mooi is het als je tevoren een ‘buddy’ kunt vinden die zelf ervaring heeft met succesvol afbouwen met wie je op gezette tijden kunt praten. (Hiervoor zou je evt. een beroep kunnen doen op het netwerk van Psychose Anders).
  8. Zorg dat je zo goed mogelijk geïnformeerd bent over het afbouwen. Zoek op internet naar informatie, lees het boek ‘Your Drug May Be Your Problem’ over afbouwen van Breggin en Cohen.Er zijn de nodige bronnen beschikbaar op internet. Eén ervan is b.v. het blog ‘Beyond Meds’ van Gianna Kali. Je zou haar blog ook al een tijd kunnen volgen voordat je stappen gaat zetten.
  9. Je zou kunnen overwegen om een mesoloog of natuurgeneeskundige te bezoeken en om steun te vragen. Deze kunnen vaak ook nagaan of je organen in balans zijn en je evt. met natuurlijke middelen, zoals voedingssupplmenten, ondersteunen om fysiek meer in evenwicht te komen.
  10. Ook regelmatige bezoeken aan een goede masseur of reiki-behandelaar om te ontspannen en in evenwicht te komen kunnen een heel goed idee zijn, zowel voorafgaand aan, als tijdens en na het afbouwen.Mocht zoiets je te duur zijn, dan kun je ook overwegen om zelf een cursus massage, voetreflex, of reiki te doen en dan met andere cursisten regelmatig te gaan uitwisselen.Let wel op dat een cursus reiki ook heel diep kan inwerken op je leven en je geest – laat zoiets minstens een jaar inzinken voordat je je medicatie gaat wijzigen. Anders zou ik eerder een cursus massage aanraden. In veel grotere steden zijn er centra die hier relatief goedkope cursussen in geven.
  11. Je hebt ooit die medicatie gekregen omdat je ernstige problemen had en probleemgedrag vertoonde, nemen we aan. Je moet er dus op voorbereid zijn dat die problemen terug kunnen komen wanneer je de medicijnen mindert of stopt, omdat de medicijnen je in zekere zin minder gevoelig voor die kwesties hebben gemaakt.Heb je momenteel nog problemen op het gebied van je gedrag, communicatie, onverwerkte emoties en jeugdervaringen? Ga dan eerst in therapie of volg andere wegen die je helpen helen en je te ontwikkelen, totdat deze niet meer volop op de voorgrond staan.

Dit is een overzicht van punten die je zou moeten overwegen als je zou willen stoppen met de medicijnen. Het komt in feite erop neer dat je op alle gebieden werkt aan balans; innerlijke rust en stevigheid.

Opnieuw: perfect zijn hoeft niet. Maar wees eerlijk tegenover jezelf als het gaat om de vraag of je toe bent aan minderen of afbouwen van de medicijnen.

Het mooie van deze lijst actiepunten is dat het je hoe dan ook ten goede komt. Ook als je uiteindelijk zou kiezen om niet (of nog niet) te gaan afbouwen. De bovengenoemde onderwerpen zijn van belang voor ieder mens. Met of zonder ervaring met psychoses.

De gemiddelde Nederlander komt echter vaak niet zo toe aan zorg voor deze punten; men heeft het te druk met de ‘rat race’van het dagelijks leven in deze maatschappij.

Dat zal hoe dan ook vroeg of laat waarschijnlijk problemen geven, of het nu van geestelijke aard is of op andere terreinen. Ofwel: het is NOOIT verspilde moeite om op deze terreinen aan verbetering te werken. Innerlijke balans is altijd winst. Klik voor deel 2 uit deze serie.

VOETNOTEN
(1) http://www.flickr.com/photos/mishl982/6692967403/
(2) http://www.flickr.com/photos/mattijn/4405062310/in/photostream

20 Reacties

  1. Beste Christina,

    Bedankt voor je heldere en zuivere stappenplan. Het wel of niet slikken van medicatie is voor mij en voor velen met mij een groot dillema. Ben heel blij met deze publicatie.

    Groetjes Albertina

  2. Je schrijft dat je eerst gezond moet eten en voldoende lichaamsbeweging moet hebben. Dit kan met vooral antipsychotica bijna onmogelijk zijn. Ik kon die dingen pas weer nadat ik gestopt was. Het zijn wel belangrijke factoren, maar ik denk dat dit voor veel mensen onhaalbaar is om te doen tijdens het slikken van medicatie.

  3. Dank voor de reacties!

    Lotteke, voor mij was het wel mogelijk om te leren gezond(er) te eten en te gaan bewegen terwijl ik antipsychotica gebruikte. Het is niet makkelijk, maar naar mijn ervaring wel haalbaar.
    Het gaat niet om perfect zijn, zoals ik schreef, maar om vaste gewoontes waar iemand zich aan vast kan houden in tijden van chaos. Het kan b.v. gaan om elke ochtend tien minuten gaan wandelen. Of vaker zelf warm eten gaan koken.

  4. Soms zijn er van die momenten dat je denkt ik ben het zat,echt spuugzat.Toen besloot ik om te stoppen met roken,ik was het ook zat.
    Ik ging op zo,n forum waar ze je steunden en dat voelde goed voor mij. Ik ben ook gestopt toen,ik wilde niet meer bij alles wat ik voelde angst hebben of het door het roken kwam.

    Het is dan ineens iets waarbij je denkt,als ik de angsten over roken niet meer wil hebben dan moet ik stoppen. Je hebt het dan ook zelf in de hand.

    Toen ik stopte toen kwam ik behoorlijk aan en ineens had ik zo iets van laat ik eens gewoon gezond gaan eten,want ik voelde dat het idee om gezond bezig te zijn mij wel goed liet voelen en dat ben ik gaan doen.

    Ik denk dat Christina dat ook bedoeld Lotteke,dat je ineens vanuit jouw zelf de behoefte krijgt om eens gezond bezig te zijn.

    Je kan soms ook 2 kanten op denken, je kan denken door de medicijnen kan ik dat niet doen maar je kan ook sterker zijn dan de medicijnen en je doet het dan toch.

    Voor de mensen die er aan toe zijn echt voor zichzelf en vanuit zich zelf dit te willen doen heeft naar mijn idee Christina dit geschreven,zoals Christina ook zegt je hebt een innerlijke kracht nodig en die zit niet in je hoofd.

    Mooi stukje Christina

  5. Ha Christina,

    Gezond eten en leven, en mijn emoties kunnen delen met anderen, zijn heel belangrijk voor mij, om het goed vol te houden zonder medicatie.

    Innerlijke kracht zit in mezelf en vertrouwen ook. Gewoon mijn leven leiden en laten zien dat het goed met me gaat, daar ben ik mee bezig.

    Ziekmakende medicatie heeft mij nog nooit verder gebracht, het maakte dat ik afhankelijk werd van anderen, omdat ik niet meer normaal kon denken, doordat ik zo uitgeput raakte van de medicatie die ik voorgeschreven kreeg.
    Het was voor mij wel belangrijk om een luisterend oor te vinden bij iemand die ik vertrouw. Maar in principe werkt elk mens aan zijn eigen herstel en bepaald elk mens zelf wanneer het goed gaat en wanneer het anders moet.

  6. Dank voor jullie reacties!

    Het ging mij er vooral om, een aantal terreinen te noemen waar je aandacht aan kunt besteden voordat je de medicatie gaat afbouwen. Natuurlijk is het ook mogelijk om vast een beetje te gaan afbouwen en intussen aan deze gebieden te werken. Mijn ervaring is wel dat als je gaat afbouwen, dat je dan elke keer als je iets van de medicatie afhaalt weer (wat) meer emotionele onrust zult ervaren. Zeker bij afbouw van antipsychotica. Het is dus echt zaak goed voorbereid te zijn in de zin dat je zoveel mogelijk tevoren mogelijke ‘stoorzenders’ beperkt.

    Lotteke, als je met psychiatrische medicatie gestopt bent, is jouw verhaal over hoe dit bij jou ging, van harte welkom. Neem evt. contact op via de pagina ‘Contact’.

  7. Christina, ik zie veel goede tips, bedankt. Ik heb een vraag over punt 1: “Heb je al een langere tijd geen symptomen (manie, depressie, psychose of verschijnselen van een psychose) meer gehad?” Zou deze afwezigheid ook kunnen komen door medicijnen? Daar zijn ze immers voor bedoeld. Ik heb ervaren van wel. Dat maakt het extra moeilijk: de medicijnen zelf verhinderen dat je goed zicht krijgt op het feit of je er zonder kunt.

    Het lijkt me goed, zodra iemand besluit lithium, anti depressiva of andere psycho actieve stoffen op medisch advies te gebruiken, met de behandelaar te starten met gecontroleerd afbouwen. Dat kan wel jaren duren. Het heeft de volgende voordelen:

    1)

    De persoon heeft minder de neiging om als het weer (even) goed gaat abrupt te stoppen. Dat gebeurt vaak, en voor dit type medicijn ontrouw zijn behandelaars bang.

    2)

    Het geeft een positief, lokkend toekomstperspectief. Er gaat een signaal van uit dat je niet alleen behandeld wordt, maar dat je beter kunt worden. En met “beter” bedoel ik dan niet dat het snel voor 100 % over is, maar dat er vooruitgang, ontwikkeling is.

    3)

    Het gecontroleerde afbouwen zorgt er voor dat je een minimale, maar toch voldoend stabiliserende dosis gebruikt, waardoor je ontwikkeling het minst verhinderd wordt. Dat komt doordat je emoties niet teveel onderdrukt worden, emoties die noodzakelijk zijn voor je persoonlijke ontwikkeling.

    Ik schreef bewust “psycho actieve stoffen” hierboven, omdat het gaat om alle stoffen die de bloed-hersenbarriëre kunnen passeren. Deze hebben daardoor invloed op je gevoel en denken. Het betreft dus ook alchohol, weed, enz.

  8. jsgn, leuk dat je het goede tips vindt!
    Mbt je vraag; wat ik bedoelde was dat het nodig is dat iemand al langere tijd geen symptomen ofwel ‘episodes’ meer heeft gehad voordat je kunt gaan denken over afbouwen. Als iemand nét een ‘manie, ‘depressie’ of psychose heeft gehad is het geen goed moment.
    Als iemand al langere tijd ‘symptoomvrij’ is daarentegen kan dat inderdaad óf komen doordat de persoon (aan het) genezen is, hetzij door de medicatie. Op de langere duur maken medicijnen, lees ik bij Whitaker, overigens ook eerder dat je de symptiomen weer terugkrijgt dan dat ze die helpen voorkomen.

    Mbt samen met een behandelaar afbouwen; mijn impressie is dat er maar erg weinig behandelaars zijn die daartoe bereid zijn… De meeste psychiaters / werkers in de GGZ vinden dat mediatie levenslang moeten worden geslikt en dat het ‘fout’ zal gaan als je stopt….
    Wie behandelaars kent die open staan voor het afbouwen van psychiatrische medicatie, verzoek ik naam en gegevens van die behandelaar even door te geven aan Joost, dat kan ook weer anderen van pas komen.

    • Grotendeels mee eens. Ik zou hier wel wat meer over willen weten, voordat ik er in geloof:

      “Op de langere duur maken medicijnen, lees ik bij Whitaker, overigens ook eerder dat je de symptiomen weer terugkrijgt dan dat ze die helpen voorkomen.”

      Het is zeker zo dat bepaalde medicijnen dat uit kunnen lokken wat ze moeten bestrijden .Bijv. van het anti depressivum anafranil kreeg ik zelfmoordgedachten, terwijl ik die daarvoor alleen onder werkdruk had gehad. Daar is ook een officiële term voor: “paradoxale reactie”. Ik weet niet of alle psycho actieve medicijnen dit soort reactie uitlokken, eventueel na langere tijd. Het doet me opeens trouwens denken aan het motto van de homeopathie: “het gelijke wordt met het gelijkende genezen”. En aan de soms zeer kleine doses anti psychotica. Wie weet verbergt zich ergens een verband.

    • Dit is een bericht van Anita, ik slik al 17 jaar lithim, lormetazepam en seroquel, seoquel alleen in bepaalde periodes, ik zit al geruime tijd goed in mijn vel, maar was de laatste tijd erg moe, op aanraden van mijn huisarts, liet ik bloed prikken, wat bleek, mijn nierfunctie was gedaald, ik wist dat het kwam door het gebruik van lithium , ik nam het besluit 10 dagen geleden om te stoppen met deze medicijnen, ik wilde dit heel erg graag in overleg met mijn huisarts doen, ook gecontroleerd worden, haha, mijn huisarts zei, hier werk ik niet aan mee, ik zei ik ga er toch mee door, gelijk heb ik een dagboek bijgehouden, met een lijst i.v.m. stemmingen, een lijst met de afbouw dit doe ik eens in de 2 weken, een dagboek, ontwenningsverschijnselen en alternatieve middelen om de afkick verschijnselen tegen te gaan, zoals kruik doucen, veel water drinken,etc. ijns insziens, gaat mijn lichaam kapot door deze medicijnen en mijn brein functioneert ookt niet meer, ik ben jarenlang volgestopt met deze medicijnen en vind dat het genoeg is, graag reacties anita

      • Beste Anita, het spijt me te lezen dat je nierfunctie gedaald is. Dat is een bekend mogelijk gevolg van het langdurig gebruik van lithium. Daarom wordt je bloed normaal gesproken ook gecontroleerd op die functie. Meestal eens in de 3-6 maanden.

        Ik gebruikte ~ 13 jaar 1000-1200 mg lithium (camcolit) per dag. De laatste paar jaar ben ik aan het afbouwen. Een paar keer ben ik weer omhoog gegaan, toen mijn stemming teveel begon te wisselen. Nu gebruik ik 200 mg. Ergens op deze site heb ik beschreven dat ik ook problemen kreeg met mijn psychiater over dat afbouwen.

        Het is een goed idee een dagboek bij te houden. Hoe dit verder verloopt, en of het aan te raden is om af te bouwen hangt sterk van je persoonlijke situatie af.

      • bedankt voor je reactie,ik houd inderdaad een dagboek bij sinds ik aan het afbouwen ben, ook mijn arts wil hier niet aan meewerken, ik heb nu 6 mensen om mij heen, die mij onmiddelijk zeggen wanner ik verander, betreffende mijn stemming, zij kennen mij goed, niet zoals mijn arts, weet je ik ben 17 jaar volgepropt met medicijnen, en nu ik aan het afbouwen ben heb ik af en toe last van misselijkheid, stijve spieren angsten in de nacht, mar iedere keer kan ik dze problemen oplossen met alternatieve middelen zoals, boullon minder koffie drinken douchen en een kruik, voor stijvee spier ik hou ook een tabel bij voor mezel iv.m. stemmingswisselingen en nog iedere dag is mijn stemming normaal, ik zie mijn toekomst met andere ogen, ook al kan ik nog verschijnselen i.v.m. ontwenning krijgen, waar ik wel een beetje bang voor ben, ik neem zoveel mogelijk rust, toch werk ik nog steeeds, zit weer een keer per week op school en ik word al iets helderder, groeten aan iedereen die wil afbouwen, anita vermeer

      • Beste Anita, fijn te lezen dat je zo veel mensen om je heen hebt die je goed kennen. Kun je je nog herinneren waarom je 17 jaar geleden met lithium begonnen bent? En is er sindsdien veel in je persoonlijke situatie verandert? Er kan veel gebeuren in 17 jaar.

  9. jsgn ik weet dat het moeilijk te bevatten is; lees ajb het boek van Whitaker!!! Daar staat het in uitgelegd. Ik zou het graag een keer samenvatten en vertalen voor PsychoseAnders maar vooralsnog is dat te moeilijk en tijdrovend.
    Het heeft niet(s) te maken met ’t homeopatische principe. Was het maar zo. Hoe meer en hoe langer je psychofarmaca slikt hoe erger hun impact.

  10. Bedankt Christina, wie weet dat ik het nog eens ga lezen. Maar ik heb al zo veel te lezen… De eventuele negatieve invloed van middelen die je tot je neemt is trouwens niet beperkt tot psychofarmaca. Wat denk je van zelfmedicatiemiddelen als alcohol, weed, te veel eten :^), maar ook van allerlei andere medicijnen?

    Ongeveer 20 jaar geleden ging ik met een stuk uit het leerboek “Moderne psychiatrie” van de Zweed Johan Cullberg naar de psychiater. Een heel meevoelend geschreven boek, misschien een aanrader voor jou? Daarin lees ik bijvoorbeeld:

    “Een therapeutische benadering en een Ik-ondersteunend contact moeten vooral de bevordering van de eigen middelen van de patiënt om beter te worden als doel hebben.”

    En over anti-psychotica:

    “Anti-psychotische behandeling kan in bepaalde gevallen ook late bijwerkingen geven, die tardieve dyskinesie genoemd worden. […] Dit is een reden te meer om steeds te blijven proberen de dosering van deze middelen omlaag te brengen.”

    Je ziet, de ideeën van dit forum zie je decennia geleden al terug in zo’n leerboek als dit. Maar blijkbaar zijn er tegenwoordig veel behandelaren die niet de instelling van Cullberg hebben. Daarom vind ik het een goed initiatief van de forumbeheerders om een lijst aan te leggen van behandelaren die dit soort aanpak ondersteunen.

  11. Dankjewel voor dit heldere stukje tekst 🙂

    Ik slik zelf al ruim 5 jaar Abilify (20 mg) en na het lezen van dit stukje tekst is mij wederom duidelijk geworden dat ik nog veel in en aan mijn leven zal moeten veranderen voordat ik zou kunnen gaan afbouwen.

    Het is in elk geval een geruststelling om dit te lezen en ik ben er dan ook erg dankbaar voor 🙂

    M.v.g.

    Lars

    • Hallo Lars, prettig te horen dat het artikel nuttig voor je is. Ik moet zeggen dat ik sinds ik dit artikel schreef iets makkelijker ben gaan denken over het afbouwen, in de zin dat je leven echt niet ‘perfect’ op orde moet zijn voordat je het kunt proberen. Veel hangt af van je persoonlijke situatie en omstandigheden. Sommige mensen kunnen makkelijker en eerder afbouwen dan anderen. Jammer dat dat allemaal niet zo 1,2,3 op een site als deze te beschrijven is.
      Ik bied wel voor wie daar behoefte aan heeft ondersteuning per telefoon, zie evt. de pagina ‘contact’.

  12. Hallo Christina, sorry voor mijn late reactie, per toeval kwam ik erachter dat er een reactie op mijn bericht was gekomen 🙂

    Het gaat inmiddels een stuk beter met me, ik ga geregeld naar de Heilige Mis in de kerk en vind daar kracht, rust en genezing.

    Toch zou ik graag een keer contact opnemen maar ik kan het telefoonnummer nergens vinden, zou je mij dit kunnen mailen op roumenlars@gmail.com?

    M.v.g.

    Lars

    • Hallo Lars, ik zal je mailen. Momenteel sta ik (tijdelijk) niet op de lijst, maar je kunt contactpersonen benaderen door op hun naam te klikken op de pagina ‘contact’.

  13. Ik heb alles goed gelezen. Je wordt duidelijk en goed geinformeerd.afbouwen moet zeker gelijdelijk aan ik spreek uit ervaring. Ik ben redelijk in balans. Ik ga het nu toch weer doen met medewerking van mijn psychiater.

Plaats een reactie