Onverwerkte Rouw in Psychose-inducerende Isoleercel en Lorazepam

Laatst kreeg ik een brief van Frederika Veenbrink die me vertelde over haar geschiedenis met daarin enkele psychotische episodes. In deze bijlage wordt aandacht besteed aan haar ervaringen omdat deze bepaalde elementen bevatten die voorheen nog niet zijn behandeld op deze site.

Stagnerende Rouwverwerking kan tot Psychosen Leiden

Frederika is de weduwe van een arts. Samen met haar echtgenoot hebben ze in het verleden geleerd om psychotische periodes vroegtijdig aan te pakken; niet zozeer met antipyschotica, maar met een angstremmend en kalmeringsmiddel, namelijk lorazepam (=Temesta).

Vaak is het van cruciaal belang om ervoor te blijven zorgen dat je goed – of in ieder geval redelijk – blijft slapen. Om ongewenste psychotische verschijnselen te voorkomen heeft zij dankbaar gebruik gemaakt van lorazepam.

Ook was lorazepam van invloed op de gevoelens van angst waardoor ze de periode wel door kon komen. Zij gebruikt het middel verder niet, maar houdt het wel achter de hand voor als de nood hoog wordt.

Toen haar man overleed in 2006 heeft Frederika het erg zwaar gehad. Haar situatie werd door haar omgeving zo ernstig ingeschat dat ze opgenomen is. Volgens haar eigen zeggen viel het aanvankelijk bij de opname nog mee totdat ze op een bepaald moment in een isoleercel werd geplaatst: dat heeft bij haar geleid tot het ontstaan van een werkelijke psychose waarin ze volledig verward raakte. Ze is ook de mening toegedaan dat de situatie van veel mensen juist verergert door een plaatsing in de separeerruimte.

Wat haar vooral heeft geraakt was dat er tijdens haar opname door niemand gesproken is over het rouwproces waarin ze zat, terwijl dat toch de hoofdreden is geweest voor haar problematiek.

Na deze periode in de psychiatrie kan Frederika haar angsten en de neiging om slechter te gaan slapen in een vroeg stadium herkennen en aanpakken met Lorazepam, wat haar een veilig gevoel geeft en ook voorkomt dat ze nogmaals opgenomen moet worden. Het gebruik van een benzodiazepine als een soort noodrem is in mijn beleving van een geheel andere orde dan het chronisch gebruik van antipsychotica uit angst voor een nieuwe psychose.

In de ervaring van Frederika waren de stemmen gedurende haar psychose gewoonweg haar eigen gedachten.

Hier volgt nog een citaat uit onze correspondentie:

“Met Vipassana ben ik onlangs begonnen. Met Mindfulness kon ik een groot deel van mijn angst overwinnen.  Je moet je veilig voelen in de omgeving waar je woont, of met wie je bent.

Dat is natuurlijk een grondbeginsel. Het is goed als je iemand, een dierbare vriend of familielid (?), naast je hebt staan om emoties te verwerken die de grondslag zijn voor de angst, slapeloze nachten en negatief zelfbeeld.

Iemand die je begrijpt, die tastbaar is, soms kan dat ook een buurvrouw zijn, of iemand met wie je goed overweg kunt. Ik ben een groot voorstander van jullie manier van omgaan met psychotische ontsporingen.”

Ik zou ter afsluiting nog wat willen toevoegen over het  ‘noodremgebruik’ van benzodiazepinen indien de angst en/of het slaaptekort te groot wordt. Ook al ben ik geen arts lijkt het me aannemelijk om te veronderstellen dat je je lichaam en je vitaliteit beduidend minder beschadigd door af en toe een pilletje te nemen als de nood te hoog wordt, dan bij het chronisch versuffen van je bewustzijn via antipsychotica.

Ideaal zou het natuurlijk zijn als je je geest zo zou kunnen trainen dat je zelf in staat bent de angsten te herkennen en te verwerken, zodat ze niet meer terug hoeven te komen. Dat is echter een taak die verre van eenvoudig is en ook niet voor iedereen is weggelegd. Het noodremgebruik is dan een zeker een redelijk alternatief.

Illustratie afkomstig van De Zwaluwe

5 Reacties

  1. Ik heb twee reacties.
    1. Dit is mijns inziens een schrijnend voorbeeld van tekortschietende hulpverlening: geen oog hebben voor het rouwproces en separeren zien als een zinnige interventie. Is er wel goed naar deze mevrouw geluisterd, of meenden de hulpverleners sowieso wel te weten wat er aan de hand was en hoe dat het beste behandeld kon worden?
    2. Een benzodiazepine is in de regel een te zwak medicament om psychotische verschijnselen (hallucinaties en wanen) te onderdrukken. Was er bij deze mevrouw alleen sprake van angst? Kon zij door het onderdrukken van angst met lorazepam ergere verschijnselen voorkomen? En hoe lang gebruikte zij de lorazepam? Langdurig gebruik leidt niet alleen tot vermindering van het effect, maar ook tot afhankelijkheid. Ik hoop niet dat dit verhaal bedoeld is om de behandeling van psychotische episodes met benzodiazepinen te promoten.

    • Beste Arie,

      Bedankt voor je reactie. Het bovenstaande relaas is in eerste instantie de ervaring van Frederika. Zij zegt pas onaangename psychotische verschijnselen te hebben gekregen door de isoleerruimte. Wat betreft de angstremmer Lorazepam kan ik alleen zeggen dat het ‘noodremgebruik’ van een benzodiazepine wat mij betreft de voorkeur heeft boven het chronisch gebruik van de grote kalmeringsmiddelen, de antipsychotica. Als je lang aan de noodrem blijft hangen dan ontstaat inderdaad de bekende benzodiazepine-afhankelijkheid en dat is natuurlijk ook niet gewenst.

      Zoals ik in het artikel al zeg zou het natuurlijk helemaal ideaal zijn als zelfs deze benzo-noodrem ook niet meer nodig zou zijn, maar dat mensen geestelijke benaderingen kunnen inzetten die hen in staat stelt om zelf als het ware de geestelijke benzodiazepine in te zetten, om zo de rust weer te vinden.

  2. Ook ik heb ervaring met Lorazepam als psychoseremmer. Na een ECT behandeling weigerde ik verder alle antipsychotica en stemmingstabilisatoren, die ik daarvoor jaren moest slikken. Toen ik een nieuwe psychose aan voelde komen heb ik daarvoor elke keer een Lorazepam genomen. Toen ik me sterker begon te voelen (veilige omgeving inderdaad) ben ik zelf begonnen met mijn angsten aan te pakken. En het werkt, ik merk dat ik geestelijk steeds sterker wordt. Nu ik de manier heb ontdekt hoe het moet, geeft me dat genoeg vertrouwen om me staande te houden.

    Ik heb al lang geen Lorazepam meer nodig gehad om mijn angsten te onderdrukken. Bovendien heb ik zo weinig geslikt dat ik niet hoefde af te kicken. Heel af en toe neem ik nog Oxazepam als ik niet kan slapen. Dat komt echter maar sporadisch voor.

    Voor mij was het dus echt een middel om mezelf rustig te krijgen toen ik dat zelf nog niet kon. Nu ik het zelf kan heb ik er ook geen behoefte meer aan. Mijn psychoses ontstonden door angst, helaas is dat al die jaren alleen maar onderdrukt geweest. Hoe vaak ik ook om therapie vroeg, er werd helaas geen gehoor aan gegeven (op CGT na, waar ik echt niets aan had).

    Tijd voor een verandering in de psychiatrie, ik ben in ieder geval blij van het GGZ verlost te zijn.

  3. Mijn idee is dat je kalmerende middelen (benzodiazepines, de ‘pammetjes’) niet moet onderschatten. Je kunt er snel aan verslaafd raken en krijgt dan alle klachten waarvoor je ze oorspronkelijk innam, (slapeloosheid, nervositateit e.d.) en hebt steeds meer van zo’n middel nodig om je nog enigszins kalm te kunnen voelen en te kunnen slapen. Gewenning treedt al na twee weken op.
    Verder werken deze middelen sterk versuffend. Als we ervan uit gaan dat een psychose een manier is voor de psyche om onverwerkt trauma te helen, dan onderdruk je met deze middelen evenzeer de mogelijkheid om de oorzaken van psychoses te helen als wanneer je antipsychotica gebruikt.
    Bovendien is de kwaliteit van de slaap die je krijgt wanneer je een slaapmiddel gebruikt niet zo goed als wanneer je zónder hulpmiddelen slaapt.

  4. PS overigens kan ik me goed voorstellen dat het soms wél een oplossing kan zijn, zoals voor Frederika en Niamh, om even een tijdelijke situatie van (grote) onrust mee op te vangen. Wat ik vooral wilde aangeven is dat benzodiazepines naar mijn idee beter niet als ‘vervanging’ van antipsychotica kunnen worden gebruikt.

Plaats een reactie