Psychotische Schoonheid

Ook al zou je vanuit het populaire medische model geneigd zijn om te denken dat iedere ‘psychose’ koste wat kost onderdrukt en voorkomen dient te worden, zijn er wellicht toch ook bepaalde aspecten aan een psychose die door mensen eigenlijk als erg mooi worden beleefd. Over dit aspect van psychoses gaat deze bijdrage.

Laatst sprak ik met een vrouw die eigenlijk het woord ‘psychose’ wat onterend vond. Volgens haar zou het eigenlijk gepaster zijn om te spreken over ‘een veranderde staat van bewustzijn‘. Ook iemand anders bevestigde dat zijn psychose eigenlijk wel een erg aangename toestand was waarin hij bruiste van energie en creativiteit.

Schijnbaar kan dit ook een aspect zijn van een psychose, namelijk een toestand waarin je een bepaalde schoonheid of kracht ervaart die verder reikt dan de gewone alledaagse werkelijkheid. Alsof je even mag ruiken aan een dimensie van de wereld die normaal voor gewone stervelingen onbereikbaar is.

In het artikel ‘Openstaan voor Andere Realiteiten‘ wordt al gewaarschuwd voor de intolerantie binnen psychiatrische settings voor afwijkende levensfilosofieën, waarbij vooral esoterische invalshoeken al snel worden gerangschikt onder het kopje ‘waandenkbeelden’.

Als je echter dit aantrekkelijke aspect van sommige psychoses mag beleven dan ben je eerder in een soort staat van ‘wow! wat ik nu toch allemaal meemaak: fan-tas-tisch!’ en je zou dat eigenlijk het liefst met iedereen om je heen willen delen. Helaas loop je dan de kans dat je jezelf van je omgeving vervreemd.

Misschien is deze ‘staat van zijn’ wel het doel van menig spirituele traditie, zou je je kunnen afvragen. Het grote verschil lijkt waarschijnlijk toch vooral te zitten in de mogelijkheid om al dan niet bewust in deze staat van bewustzijn te komen.

Vooralsnog vermoed ik dat bij een spontane doorbraak van deze geestelijke vermogens er geen sprake is van controle door het bewustzijn: opeens schiet je in een dergelijke toestand en je komt er niet makkelijk weer uit.

Mocht je zó gecharmeerd zijn geraakt door de onbeschrijflijke schoonheid van deze spirituele ervaringen dan lijkt het eerder nastrevenswaardig om opnieuw contact te leggen met dit niveau via meditatieve weg, waarbij je leert ermee te spelen. Als een volleerd ‘noëticus’ of bewustzijnsonderzoeker kun je zo naar believen in deze toestand komen en er weer uitstappen.

Graag hoor ik reacties van mensen over dit onderwerp: herken je de schoonheidsaspecten van een psychose? Vertel erover door een reactie te schrijven via de site of mail me via het emailadres rechtsboven in de balk.

Het bestuderen van psychotische verschijnselen kan ook raakvlakken met de opkomende tak van de noëtische wetenschappen. Mocht je daar meer over willen weten zou je kunnen kijken op Noëtiek: Onderzoek naar de Grenzen van het Bewustzijn.

Het plaatje is overigens afkomstig van een indrukwekkend filmpje van Sean Blackwell, terug te zien op Youtube.

7 Reacties

  1. Op 17 december verzorg ik met een collega van 20.00 tot 22.00 uur op Argusoog Radio een speciale uitzending over psychiatrie. De insteek is om de psychiatrie vanuit een andere invalshoek te benaderen. Daartoe heeft een psychiater van de Bernard Lievegoedzorggroep, een antroposfische instelling in Bilthoven, zich bereid verklaard geïnterviewd te worden. Hij is tevens deskundig op het gebied van verslavingszorg.

    Argusoog Radio is direct live te beluisteren via de website http://www.argusoogradio.org. Wij staan open voor inbreng van anderen in de vorm van een directe live-bijdrage of een geschreven eigen ervaringen. Mail eventuele reacties naar arend@argusoog.org.

  2. […] Niet – Gedachten over de paranoïde PsychoseWeiger Schizofrenie LijstPsychose: Vriend in VermommingPsychotische SchoonheidMedicatie en LichaamsgewichtSuccesvol Afbouwverhaal: een […]

  3. Dit is op Yfke herblogd.

  4. Dit vind ik een heel mooi onderwerp! Na dit stukje te hebben gelezen erover nagedacht of ik mijn psychotische ervaringen als spirituele ervaring kan zien. Dat weet ik nu eigenlijk niet. Soms voel ik mij wel heel aanwezig in het moment, dat is voor mij iets anders als een psychose, juist omdat ik dan heel goed contact heb met de werkelijkheid om me heen, met mensen, mijn omgeving, de natuur, met wat ik op dat moment doe enz. Wat ik zo mooi vind aan mijn psychotische neigingen is dat ik de afgelopen jaren heb ontdekt hoe gevoelig ik ben en hoeveel mogelijkheden dit mij geeft in mijn leven. Bijvoorbeeld, wat ik heb geleerd is dat ik kan kiezen om niet in zo’n psychotische ervaring te blijven maar de beelden wel te schilderen of er een gedicht over schrijven, ik ben geen psycholoog of psychiater maar volgens mij zit er bij de beelden heel veel materiaal uit het onbewuste. Wat ik vaak merk is nadat ik ze heb geschilderd of iets heb geschreven ik een stukje wijzer ben geworden, een stukje bewuster. Dit gaat niet zo snel, vooral als ik een werk van bijvoorbeeld drie jaar geleden bekijk, weet ik opeens wat ik schilderde en hoe ik mij van daaruit weer heb ontwikkeld. Wat ik nu weet is hoe eenzaam ik me vroeger voelde toen ik voor het eerst een psychose kreeg en hoe ik nu geleerd heb open te zijn naar de mensen waar ik van hou zodat ze me kunnen helpen. In het begin was het maar een persoon, nu werk ik en doe van alles samen met de mensen om me heen, kan ik steeds meer mezelf zijn. Nu helpt juist mijn psychosegevoeligheid me om steeds een beetje bewuster te worden daar ben ik heel dankbaar voor.
    Liefs en bedankt voor jullie artikel.

    • Hoi Grada, door allerlei drukte in de persoonlijke sfeer kan ik de laatste tijd minder energie steken in het Psychose Anders project. Ik zie daarbij natuurlijk wel alle reacties voorbij komen. Als ik dan een reactie lees zoals je die hier hebt verwoord, ben ik toch weer erg blij dat ik destijds dit project begonnen heb. Ik vind het erg mooi hoe je dit aspect van ‘psychoses’ beschrijft.

  5. Bedankt! Ja, ik ben heel blij met dit project. Steunend en vernieuwend.

  6. Ik mis mijn psychose waarin ik prachtige dingen kon zien

Plaats een reactie